البحث المتقدم

حديث العرباض بن سارية رضي الله عنه: "أنَّ رسولَ الله نهى يومَ خَيبر عن لُحوم كُلِّ ذي نابٍ مِن السَّبُع..." الحديث دراسة تحليلية

Title **The Hadith of Al-‘Irbāḍ ibn Sāriyah (may Allah be pleased with him):** *"The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) on the Day of Khaybar forbade the consumption of the flesh of all predatory animals with fangs..."* — An Analytical Study.

الباحث الرئيس احمد علي محمد السعيدي الشهري
التخصص: فقه السنة
التخصص الدقيق: فقه السنة
المستخلص: يتناول هذا البحث دراسة حديث العرباض بن سارية السلمي رضي الله عنه: "أنَّ رسول الله صلى الله عليه وسلم نهى يوم خيبر عن لحوم كلِّ ذي نابٍ من السَّبع، وعن كلِّ ذي مخلبٍ من الطَّير، وعن لحوم الحمر الأهلية، وعن المجثَّمة، وعن الخليسة، وأن تُوطأ الحبالى حتَّى يضعن ما في بطونهنَّ"( ). وقد اختار الباحث هذا الحديث ليقوم بدراسته دراسة تحليلية من خلال تسليط الضوء على تفاصيل ما ورد فيه، وذلك بتحليل الموضوعات التي يتناولها الحديث، معتمدًا منهجية تحليلية قائمة على استقراء وتحليل المحتوى الوارد في الحديث، وتخريج طرقه، والترجمة لرجال أسانيده، والحكم عليه، والتعريف بغريبه والمسائل المتعلقة به من كافة النواحي اللغوية، والحديثية، والأصولية، والفقهية..؛ ليخلُص في نهاية البحث إلى تحقيق الهدف من البحث وهو خدمة الحديث من جميع جوانبه، واستيفاء ما جاء في كتب شروح الحديث وغيرها حوله في موضع واحدٍ. وكان من أبرز النتائج والتوصيات التي خرجت بها الدراسة: 1. أن الحديث الشريف جمع عددًا من النواهي النبوية التي تتعلق بالطعام، والمعاملة، والحفاظ على الأنساب، وهي نواهٍ ذات أبعاد شرعية وصحية واجتماعية. 2. النهي عن أكل كل ذي ناب من السباع وكل ذي مخلب من الطير، له تعليل شرعي وطبي، لكونها من الحيوانات الجارحة التي تتغذى على الدماء والنجاسات، مما يجعل لحومها ضارة وغير مستساغة شرعًا. 3. النهي عن المجثمة (وهي الحيوان يُربط ويُرمى حتى يموت) يُظهر حرمة التعدي على الحيوان وتعذيبه، وهو من مقاصد الرحمة في الشريعة. 4. النهي عن وطء الحبالى حتى يضعن ما في بطونهن يظهر مراعاة الشريعة للموطوءة، وللجنين، ولحفظ النسب، مما يدل على رحمة الإسلام وشموله. 5. أنَّ الحديث يُعَد من الأحاديث الجامعة لأحكام فقهية وأخلاقية وطبية، مما يعكس أهمية السنة النبوية كمصدر تشريع شامل.
Abstract: This paper investigates the hadith narrated by Al-‘Irbāḍ ibn Sāriyah al-Sulamī (may Allah be pleased with him): "The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) on the day of Khaybar forbade the consumption of the flesh of all predatory animals with fangs, all birds with talons, the meat of domesticated donkeys, al-mujaththamah (animals tied and left to die or killed in a cruel manner), al-khalīṣah (meat taken unlawfully or stolen), and having intercourse with pregnant women (female slaves) until they give birth." The researcher chose this hadith for an analytical study that highlights its content by examining the themes it covers. The study adopts an analytical methodology based on induction and content analysis, including the documentation of its various chains of transmission, evaluation of the narrators (biographical evaluation), authentication of the hadith, explanation of rare expressions, and examination of relevant linguistic, hadith-related, legal theory (uṣūl), and jurisprudential aspects. The aim is to comprehensively serve the hadith from all angles and to consolidate what has been mentioned in various hadith commentaries and related literature into a single cohesive study. Key findings and recommendations include: 1. The hadith encompasses several prophetic prohibitions concerning dietary laws, social conduct, and lineage preservation—each bearing legal, medical, and societal implications. 2. The prohibition of consuming all fanged predators and birds with talons is grounded in both religious and medical reasoning, as these are carnivorous creatures that feed on blood and impurities, rendering their meat harmful and religiously prohibited. 3. The prohibition of al-mujaththamah (animals tied and killed cruelly) underscores the Islamic stance against cruelty to animals, reflecting the compassionate aims of Islamic law. 4. The prohibition of sexual relations with pregnant women (female slaves) until they give birth demonstrates the Sharia's concern for the woman, the unborn child, and lineage preservation—highlighting the mercy and comprehensiveness of Islam. 5. This hadith is among those that consolidate legal, ethical, and medical rulings, reinforcing the Sunnah’s significance as a comprehensive source of Islamic legislation.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: وقف السنة والتراث النبوي
دار النشر:
سنة النشر: 2025
تحويل التاريخ