تصور مقترح لتطوير مقرر التربية الدينية الإسلامية للمرحلة الثانوية بالتعليم الفني في ضوء المهارات الحياتية بجمهورية مصر العربية
Title A Proposed Vision for Developing the Islamic Religious Education Curriculum for the Secondary Stage in Technical Education in Light of Life Skills in the Arab Republic of Egypt
الباحث الرئيس
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: مناهج وطرق تدريس
المستخلص: استهدفت الدراسة الحالية وضع تصور مقترح لتطوير مناهج التربية الدينية الإسلامية بالمرحلة الثانوية الفنية في جمهورية مصر العربية في ضوء المهارات الحياتية وأهداف المرحلة الثانوية، وقد استخدم الباحث أسلوب تحليل المحتوى كأداة من أدوات الدراسة للوقوف على ملامح المنهج الحالي للتربية الدينية الإسلامية بالمرحلة الثانوية الفنية بما فيه من سلبيات وإيجابيات، والاستعانة بهذه النتائج في وضع التصور المقترح لمنهج التربية الدينية الإسلامية بهذه المرحلة وفقا للمهارات الحياتية، مما استلزم إعداد قائمة بالمهارات الحياتية، وتمت صياغتها في شكل بطاقة تحليل محتوى، والكشف عن درجة تضمينها في منهج التربية الدينية الإسلامية للمرحلة الثانوية، وذلك من خلال استخدام المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت عينة البحث من جميع كتب التربية الدينية الإسلامية بالمرحلة الثانوية الفنية بصفوفها الثلاثة وعددها ثلاثة كتب لعام 2024/2025، وكشف التحليل عن تدني درجة تضمين المهارات الحياتية في مناهج التربية الدينية الإسلامية بالصفوف الثلاثة، وقد تم وضع تصور مقترح قائم على توليف المهارات الحياتية في مهارات رئيسية وفرعية ومؤشرات وتوزيعها على منهج التربية الدينية الإسلامية بالصفوف الثلاثة، وأوصى البحث بضرورة وضع سياسات عامة لتطوير مناهج دراسية تتضمن أنشطة قائمة على المهارات الحياتية لتنمية قدرة الطلاب على مواجهة العصر الحالي المليء بالصراعات والتغييرات التكنولوجية والثقافية والقيمية، وتدريب المعلمين في جميع المراحل على تطبيق أنشطة معززة للمهارات الحياتية في مقرراتهم، وعلى استراتيجيات التدريس من أجل تنمية المهارات الحياتية ومناقشة القضايا المحلية والعالمية في المحتوى.
الكلمات المفتاحية : تطوير المقررات – المهارات الحياتية – منهج التربية الدينية الإسلامية – المرحلة الثانوية الفنية.
Abstract: Target the study present and developing a proposed vision for developing educational curricula islamic religious by stage technical secondary school in the arab republic of egyptin view of life skills and secondary school goals, the researcher used the content analysis method as a tool. the study to identify the features of the current curriculum for education islamic religious education in secondary technical stage including its negatives and positives, and using these results to develop the proposed vision for the educational curriculum. islamic religious at this stage according to for life skills, which necessitated prepare a list of life skills, it is formulated in the form of a content analysis card, and reveal the degree of its inclusion in the curriculum. islamic religious education for secondary school, this is done through use of descriptive approach analytical the research sample consisted of all books. islamic religious education in high school technical with its three grades and number three books for the year 2024/2025, the analysis revealed a low degree of inclusion. life skills in islamic religious education curricula in the three gardes, it has been done develop a proposed concept based on synthesis. life skills in main and sub-skills and indicators and distribute it on the curriculum islamic religious education in the three grades, the study recommended the need to develop general policies to develop curricula that include activities based on life skills to develop students’ ability to face the current era full of conflicts and technological, cultural and value changes, and to train teachers at all levels to implement activities that enhance the life skills in their courses, and on teaching strategies for life skills development discussing local and global issues in the content.
Keywords : Development Courses - Life Skills - Islamic Religious Education Curriculum - Technical Secondary Stage.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: مجلة الشرق الأوسط للعلوم التربوية والنفسية eISSN 2789-1828