Title The Attention of the Scholars of Hadith for Memorization and Its Relationship With Academic Excellence Using The Students of Faculty of Hadith As Case Study: A Field Study Dr. Muayyad bin Hammad Al-Hammad Assistant Professor at the Department of Fiqh Sunnah, Faculty of Noble Hadith, Islamic University of Madinah
الباحث الرئيس مؤيد حماد عبدالعزيز الحماد
التخصص: فقه السنة
التخصص الدقيق: فقه السنة
المستخلص: يهدف البحث إلى إظهار عناية المحدِّثين بحفظ الأحاديث النبويّة، وإبراز العلاقة بين حفظ الحديث والتفوُّق لدى طلاَّب كلِّية الحديث، ودوره في تحقيق مخرجات التعلم في مقررات التخصُّص، والمقرَّرات المساندة، والمنهج المتبع في البحث هو المنهج الوصفيّ في الدراسة النظريّة، والمنهج الاستنباطيّ التحليليّ في الدراسة الميدانيّة، وقام الباحث بربط أبرز مخرجات التعلُّم لبرنامج البكالوريوس في الحديث الشَّريف والدراسات الإسلامية، من خلال مجموعة من الأسئلة في أداة الدراسة، والتي طبقت على عيِّنة من طلاَّب كلِّية الحديث، ومن أبزر نتائج البحث: حرص السلف الصالح من الصحابة ومن بعدهم على الحفظ وإدراكهم لأهميته وضرورته، وتميّز عدد من الصحابة والتَّابعين وعدد من الأئمة بالحفظ وكثرة محفوظاتهم وروايتهم، وأهميِّة إدراج الحفظ ضمن المقرَّرات الدراسية في الجامعات، لاسيّما في تخصص الحديث الشَّريف، وظهر للباحث العلاقة الوطيدة والترابط بين حفظ الحديث والتفوُّق العلمي، كما أظهرت الدراسة التميُّز في برنامج كلِّية الحديث الشَّريف.
Abstract: This research seeks to demonstrate the attention of the scholars of hadith to the memorization of the prophetic hadiths, and showing the relationship between the memorization of hadith and academic excellence of the students of the Faculty of Hadith and its role in actualizing the outputs of education in the courses of the specialization, and the auxiliary courses. The methodology followed in the research is the descriptive methodology in the theoretical study, and the inductive analytical methodology in the field study. The researcher related the most significant outputs of education in the bachelor degree program of Noble Hadith and Islamic Studies through a number of questions in the study material, which were applied on a sample of students of the Faculty of Hadith. The most significant findings of the study include: the quest of the pious predecessors among the companions and those after them for memorization and their cognizance of its significance and necessity, and the distinguishing of a number of companions and their successors and a number great scholars for their memorization and their numerous memorization and narrations, and the importance of incorporating memorization in the courses of universities, especially in the specialization of the Noble Hadith, and it became conspicuous to the researcher the close relationship and synergy between the memorization of hadith and academic excellence, and the research also revealed the excellence in the program of the Faculty of Noble Hadith.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: مجلة جامعة طيبة للآداب والعلوم الإنسانية