واقع إسهام التعليم الإسلامي بالهند في بناء الشخصية الإسلامية للطفل وسُبُل تعزيزه من وجهة نظر المعلمين
Title The reality of the contribution of Islamic education in India to building the child’s Islamic personality and ways to enhance it from the point of view of teachers.
الباحث الرئيس
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: أصول التربية
المستخلص: عنوان الدراسة: "واقع إسهام التعليم الإسلامي بالهند في بناء الشخصية الإسلامية للطفل وسُبُل تعزيزه من وجهة نظر المعلمين".
الباحث: عبد الوحيد ذكاء الله.
تهدف الدراسة إلى الكشف على واقع إسهام التعليم الإسلامي بالهند في بناء الشخصية الإسلامية للطفل في الجانب الإيماني، والأخلاقي، والاجتماعي، والجسدي، والنفسي، وكما تهدف إلى التعرف على سُبُل تعزيز بناء الشخصية الإسلامية للطفل في تلك الجوانب، واستخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي، ويتألف مجتمع الدراسة من جميع معلمي مرحلة الابتدائية في المدارس الإسلامية الأهلية بالهند، في المنطق المحددة في الدراسة وهي: ولاية "أترابراديش"، وولاية "بهار"، وولاية "هريانة" وولاية "ميوات"، وولاية "مهاراسترا"، وولاية "غجرات"، وتكونت عينة الدراسة من (316) من المجتمع الكلي للمعلمين (350)، واستخدم الباحث (الاستبانة) كأداةٍ لإجراء البحث في الجانب الميداني، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها: إسهام التعليم الإسلامي بالهند في بناء الشخصية الإسلامية للطفل من وجهة نظر المعلمين بدرجة متوسطة، بمتوسط حسابي (2.08 من 3)، فجاء الجانب الأخلاقي في المرتبة الأولى بمتوسط حسابي (2,20)، في حث الأطفال على التحلي بأخلاق النبي صلى الله عليه وسلم، ويليها الجانب الاجتماعي، بمتوسط حسابي (2,17)، في حثهم على الإحسان إلى الآخرين، ثم الجانب الإيماني، بمتوسط حسابي(2,17)، في تركيزهم على المفاهيم المتعلقة بأركان الإيمان الستة، ثم الجانب الجسدي، بمتوسط حسابي (1,98) في غرسهم مبدأ العناية بنظافة الجسم، وأخيراً الجانب النفسي، بمتوسط حسابي (1,90)، في تنميهم القدرة على مواجهة المواقف الصعبة بكل اطمئنان، وقدمت الدراسة جملة من التوصيات من أهمها: توفير الموارد اللازمة التي تساعد في تنفيذ البرامج والأنشطة التي تعزز بناء الشخصية الإسلامية للطفل، وعقد الندوات والأنشطة التي تتناول التطبيقات العملية للإيمان والإسلام وأركانه وسهولة تطبيقها، وتضمين المقررات الدراسية مواضيع الآداب والأخلاق الإسلامية الحميدة العامة، وموضوعات حول الشبهات التي توجه نحو الدين يتناسب مع المستويات المعرفية والخصائص النمائية للأطفال.
الكلمات المفتاحية: المدارس الإسلامية، التعليم، الشخصية الإسلامية، الطفل، الهند.
Abstract: The reality of the contribution of Islamic education in India to building the child’s Islamic personality and ways to enhance it from the point of view of teachers.
The study aims to reveal the reality of the contribution of Islamic education in India in building the Islamic character of the child in the faith, moral, social, physical and psychological aspects. It also aims to identify ways to enhance the building of the Islamic character of the child in these aspects. The researcher used the descriptive survey method.
The study community consists of all primary school teachers in private Islamic schools in India, in the regions specified in the study, which are: Uttarakhand, Bihar, Haryana, Mewat, Maharastra, and Gujarat. The study sample consisted of (316) out of the total community of teachers (350). The researcher used the questionnaire as a tool to conduct the research in the field aspect. The study reached a set of results, the most important of which are: The contribution of Islamic education in India to building the Islamic character of the child from the teachers’ point of view is moderate, with an arithmetic mean of (2.08 out of 3). The moral aspect came in first place with an arithmetic mean of (2.20), in urging children to adopt the morals of the Prophet, may God bless him and grant him peace. It was followed by the social aspect, with an arithmetic mean of (2.17), in urging them to be kind to others, then the faith aspect, with an arithmetic mean of (2.17), in their focus on the concepts related to the six pillars of faith. Then the physical aspect, with an arithmetic mean of (1.98) in instilling in them the principle of caring for the cleanliness of the body, and finally the psychological aspect, with an arithmetic mean of (1.90), in developing their ability to face difficult situations with complete confidence. In light of its results, the study presented a set of recommendations, the most important of which are: Providing the necessary resources to help implement programs and activities that enhance the development of the Islamic character of children, holding seminars and activities that address the practical applications of faith and Islam, its pillars, including in the curriculum topics on general good Islamic etiquette and morals, as well as topics on the doubts raised about religion, in a manner consistent with the cognitive levels and developmental characteristics of children.
Keywords: Islamic schools, education, Islamic personality, child, India