المستخلص: مستخلص البحث
الحمد لله أوّلًا وآخرًا، والصلاة والسلام على من لا نبيّ بعده.
فهذا بحث تناولت فيه "مشكل أحاديث إعادة الصلاة"، وقد جعلت البحث في مقدّمة، وتمهيد، وثلاثة مباحث، وخاتمة.
فكانت المقدّمة في بيان أهمّيّة الموضوع، وأسباب اختياره، والدّراسات السّابقة له، ومنهج البحث وخطّته.
وتناولت في التّمهيد بيان أنّه لا يوجد في الحقيقة إشكال بين النّصوص الشرعية، وأنّ ما يعرض ممّا قد يُظنّ أنّه إشكال فإنّما يكون ذلك في الظاهر، ومن أسبابه في الأحاديث أن لا يكون الحديث الـمُعارض صحيحًا، وأن يقصر فهم الناظر فيه إن كان صحيحًا فيتوهّم التّعارض.
وتناولت في المبحث الأوّل الأحاديث التي ظاهرها مشروعية إعادة الصلاة، وقمت بتخريجها وبيان ما صحّ منها ممّا لم يصحّ.
وفي المبحث الثّاني، خرّجت الأحاديث المعارضة لها، والّتي ظاهرها عدم مشروعية إعادة الصلاة.
ثمّ في المبحث الثّالث، تناولت أوجه دفع الإشكال عن هذه الأحاديث، وأنّه لا إشكال بينها في التّحقيق وذلك بالرجوع إلى أقوال أهل الشأن في ذلك.
وختمت البحث بذكر أهمّ نتائجه، التي منها:
-أنّ الرّاجح في دفع الإشكال عن أحاديث هذا الباب هو الجمع، لا النسخ؛ لأنّه لا يُصار إليه إلا عند تعذّر الجمع، وقد أمكن في هذه الأحاديث.
-أنّ أحاديث جَعل الفريضة هي الثّانية لا تصحّ، والثّابت أنّ ما صلاه أوّلًا هو الفريضة، والـمُعادة هي النافلة.
الكلمات المفتاحية: مشكل أحاديث، إعادة الصلاة.
Abstract: Research abstract
Praise be to God first and last, and prayers and peace be upon the one after whom there is no prophet.
This is research in which I dealt with the “problem of hadiths about repeating the prayer.” I divided the research into an introduction, a preface, three chapters, and a conclusion.
The introduction explained the importance of the topic, the reasons for choosing it, previous studies, and the research methodology and plan.
In the introduction, I explained that there is no real problem between the legal texts, and that what is presented as a problem is only apparent, and one of the reasons for it in the hadiths is that the opposing hadith is not authentic, and that the understanding of the one looking into it is limited if it is authentic, so a conflict is imagined.
In the first section, I discussed the hadiths that apparently indicate the legitimacy of repeating the prayer. I verified their authenticity and clarified what was authentic among them and what was not.
In the second section, I have cited the opposing hadiths, which appear to indicate that repeating the prayer is not permissible.
Then, in the third section, I discussed the ways to remove the problem from these hadiths, and that there is no problem between them in the investigation, by referring to the statements of the people of the matter in that.
I concluded the research by mentioning its most important findings, including:
- The most likely solution to the problem of the hadiths in this chapter is combining, not abrogation, because combining is only resorted to when combining is impossible, and this is possible in these hadiths.
- The hadiths that make the obligatory prayer the second are not authentic, and it is established that what was prayed first is the obligatory prayer, and what is repeated is the voluntary prayer.
Keywords: problem of hadiths, repeating the prayer.