البحث المتقدم

السخرية من النقاد في رواية "7" (دراسة نفسية للمبدع المقهور)

Title Mockery of the Critics in the novel "7" (A psychological study of the oppressed innovator)

الباحث الرئيس ماجد احمد قليل العلوي الزهراني
التخصص: الأدب والبلاغة
التخصص الدقيق:
المستخلص: هدفت الدراسة إلى رصد حركة سخرية المبدع من النقاد في السرد السعودي متمثلة في رواية "7" لغازي القصيبي، ورغبت في اكتشاف قدرة الرواية السعودية على تمييز هذا التداخل المعرفي الذي يسعى إلى تجديد ذاته بتطوير بنيته السردية، وإضافة مكونات خارجية تنهض به، وتزيد من أفقه ودهشته. التزمت الدراسة باختيار نموذج محدد، واستظلت بالبعدين: النفسي والفني لعلاقتهما الوثيقة بهذه الظاهرة المعقدة؛ سعيا إلى توصيف دقيق لطبيعة استثمار الروائي السعودي لهذه الاستراتيجية في الخطاب. وأظهرت الدراسة عدة نتائج منها: أن سيكولوجية القهر تعد باعثا للسخرية ومحرضة على انطلاقها من غيابة وعي المبدع في رواية "7"؛ بنفي الخضوع لسلطة ناقدة أو الارتهان لمعايير تحجم حريته في التعبير. واحتواء رواية "7" على مظهرين للسخرية وهما: الأولى: السخرية المتسلطة على الآخر الضعيف، وهي نابعة من المظهر الثاني: السخرية المقهورة من الآخر القوي. توصي الدراسة بضرورة مراجعة التصورات المسبقة عن المبدع التي ورثتها النظريات النفسية الكلاسيكية في اختزالها لصورة المبدع في شخصية مرضية منعزلة، وإعادة النظر لوعيه في ضوء علم النفس الاجتماعي العيادي الذي يقوم على الملاحظة والمعايشة اليومية، ويركز على المبدع بوصفه إنسانا طبيعيا وفردا فاعلا ضمن منظومة ثقافية واجتماعية معاشة تعكس واقعه الجماهيري الحي.
Abstract: The study aimed to monitor the innovator’s mockery of the critics in the Saudi narrative represented in the novel "7" by Ghāzi Al-Qusaibi. The importance of the study appears in its desire to discover the ability of the Saudi novel to distinguish this cognitive overlap that seeks to renew itself by developing its narrative structure, and adding external components that develop it and increase its horizon. The study adhered to selecting a specific model, and covered two dimensions: the psychological and artistic because of their close relationship to this complex phenomenon. In pursuit of an accurate description of the nature of the Saudi novelist's investment in this strategy in discourse. The study showed several findings, including: The psychology of oppression is a source of mockery and an incitement to its launch from the absence of awareness of the innovator in the novel "7"; By denying submitting to a critical obsession or being dependent on standards that curtail his freedom of expression. And the novel "7" contains two manifestations of mockery, namely: the first: mockery that dominates the weak, It stems from the second manifestation: the oppressed mockery of the powerful. The study recommends the need to review the preconceived notions about the innovator inherited by classical psychological theories in their reduction of the image of the innovator to an isolated pathological personality, and to reconsider his consciousness in light of the clinical social psychology, which is based on observation and daily cohabitation, it focuses on the innovator as a natural person and an active individual within a lived cultural and social system that reflects his public reality.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: جامعة تبوك
دار النشر:
سنة النشر: 0
تحويل التاريخ