البحث المتقدم

ضوابط الاستراتيجيات النشطة لتعليم القرآن الكريم من خلال مهارتي القراءة والكتابة بالتطبيق على طلاب المستوى الأول في الجامعة الإسلامية (دراسة وصفية تحليلية)

Title The Parameters of Active Strategies For Teaching the Noble Qur'an Through Reading and Writing Skills With Application on the First-Level Students at the Islamic University of Madinah (An Analytical Descriptive Study)

الباحث الرئيس علوي عبدالرحيم مصلح الردادي
التخصص: القراءات
التخصص الدقيق: القراءات
المستخلص: هدفت هذه الدراسة إلى بيان المقصود بضوابط استراتيجيات تعليم القرآن الكريم، وأهمية الاستراتيجيات النشطة لتعليم القرآن الكريم من خلال مهارتي القراءة والكتابة، والتعرُّف على خصائص وضوابط الاستراتيجيات النشطة لتعليم القرآن الكريم من خلال مهارتي القراءة والكتابة. واعتمدتُ على المنهج الوصفي التَّحليلي، بجمع المعلومات ذات الصلة بموضوعي، وتحديد مفهوم ضوابط الاستراتيجيات النشطة لتعليم القرآن الكريم من خلال مهارتي القراءة والكتابة، وأهميتها، وضوابطها، وتسليط الضّوء على استراتيجيَّة مهارتي القراءة والكتابة، وخصائصهما، بالتَّحليل، واستخلاص النَّتائج للاستفادة من معطياتها للرقي بالعملية التَّعليميَّة. أظهرت الدراسة مجموعة من النتائج البارزة، أهمها أن الاستراتيجيات النشطة لتعليم القرآن الكريم من خلال مهارتي القراءة والكتابة حققت مستوى عالياً من الفاعلية، حيث بلغ المتوسط العام (4.08) بتقدير "موافق"، مع انحراف معياري (0.77). ويعكس ذلك تنوع وفعالية الأساليب التعليمية المستخدمة في تعزيز مهارتي القراءة والكتابة ضمن تعليم القرآن الكريم.، حيث إنَّ عملية القراءة تكون دائرية، تبدأ بالقراءة والعودة، فكلما قرأ الطالب في المستوى الأول كلما كانت قراءته أفضل. وفي نهاية المطاف أوصي بتنمية مهارات القراءة والكتابة لدى الطلاب في جميع المستويات، وتطوير البرامج المناسبة لحفظ القرآن الكريم باستخدام مهارتي القراءة والكتابة في المؤسسات التعليمية.
Abstract: This study sought to clarify the concept of strategy rules for teaching the Noble Qur’an and highlight the significance of employing active strategies in this context through reading and writing skills. Additionally, it aimed to identify the defining features and foundational principles of active strategies utilized in teaching the Noble Qur’an via these essential skills. I used the descriptive analytical approach, collecting information related to my topic, defining the concept of rules for active strategies for teaching the Noble Qur’an through the reading and writing skills, their importance, rules, and highlighting the strategy for the reading and writing skills and their characteristics, through analysis, and extracting results to benefit from its data to advance the educational process.The study revealed several significant findings, most notably the high effectiveness of active strategies for teaching the Noble Qur’an through reading and writing skills, as evidenced by an overall average score of (4.08), with a standard deviation indicating a degree of agreement reaching (0.77), this indicates that there are many active strategies for teaching the Noble Qur’an through reading and writing skills, as the reading process is circular, starting with reading and returning, the more the student reads at the first level, the better his reading becomes.At the end research, I recommend developing the reading and writing skills of students at all levels, and developing the appropriate programs for memorizing the Noble Qur’an using reading and writing skills in educational institutions.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: مجلة العلوم الانسانية والتربوية جامعة حائل
دار النشر: حائل
سنة النشر: 2025
تحويل التاريخ