Title Takhrīj Al-Fawāid and the Distinction Between It and Takhrīj Al-‘Azw
الباحث الرئيس عبدالباري حماد محمد الانصاري
التخصص: علوم الحديث
التخصص الدقيق: مصطلح الحديث
المستخلص: يتناول البحث التعريف بمصطلح كان كثير التداول على ألسنة المحدثين في القرون المتقدمة، وهو مصطلح "تخريج الفوائد". فأوضح معنى هذا المصطلح، وتاريخ نشأته، وبداية ظهور لقب "المفيد"، وعلى من يُطلق، كما تطرق إلى بيان الفرق بين تخريج الفوائد وتخريج العزو.
وخلص البحث إلى أن تخريج الفوائد يراد به: انتقاء مرويات مخصوصة من أصول راوٍ معيِّن، لمزية فيها من علو، أو تفرد، أو غرابة، أو زيادةٍ في المتن أو الإسناد. كما أوضح أنه قلَّ أحدٌ من الحفاظ النقاد إلا واشتغل بالانتقاء عن الشيوخ، وقد كانت الفوائد المخرَّجة في القرن الثالث أقلَّ منها في القرن الرابع فما بعدُ حيث كثرت وتعددت.
وعالج البحث قضية الفرق بين تخريج الفوائد وتخريج العزو، وبيَّن أنهما يختلفان من حيث غرض التصنيف، والمادةُ التي يحتويها كل منهما، وأنَّ تخريج العزو قد ظهر متأخرًا عن تخريج الفوائد بقرون عديدة.
Abstract: The research deals with clarifying a term that was widely circulated amongst the muḥaddithīn of the early generations, namely the term “Takhrīj al-Fawā’id”. It clarifies its meaning, historical origins, the emergence of the title “al-Mufīd”, and who it is attributed to. Additionally, it discusses distinguishing between “Takhrīj al-Fawā’id” and “Takhrīj al-ʿAzwi”.
The research concluded that “Takhrīj al-Fawā’id” refers to selecting specific narrations from the sources of a particular narrator, based on particular merits of those specific narrations, whether it be the shortness of their chains, the fact that the narrator was alone in narrating those particular narrations, or due to an addition in their texts or chains of transmission. It also clarified that there were hardly any of the ḥuffāẓ known for their critical anaylsis of aḥādīth except that they would engage themselves in this practice of selecting narrations of the shuyūkh. Those narrations which were selected in the third century were fewer than those in the fourth century and beyond, where they increased and diversified.
The research also addressed the distinction between “Takhrīj al-Fawā’id” and “Takhrīj al-ʿAzwi”, clarifying that they differ in terms of the purpose of authoring in each of them and the content that each entails. It was also pointed out that “Takhrīj al-ʿAzwi” appeared much later than “Takhrīj al-Fawā’id”, by several centuries.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: مجلة الجامعة الإسلامية للعلوم الشرعية