اشتراط عدم الشذوذ في الحديث الصحيح وعلاقته بـشرط نفي العلة
Title The Requirement of Not Including the Odd in the Authentic Hadith and Its Relationship with the Requirement of Negation of the Defect"
الباحث الرئيس عبدالباري حماد محمد الانصاري
التخصص: علوم الحديث
التخصص الدقيق: مصطلح الحديث
المستخلص: الحمد لله وحده، والصلاة والسلام على من لا نبي بعده، نبينا محمد وعلى آله وصحبه.
وبعد. يختص هذا البحث بدراسة قضية تتعلق بشروط الحديث الصحيح الخمسة، وهي: عدالة الرواة، وضبطهم، واتصال السند، وعدم العلة، وعدم الشذوذ.
فتناول هذا البحث شرطي نفي العلة القادحة ونفي الشذوذ، وفصَّل الكلام على مسألة: هل يمكن الاستغناء عن اشتراط نفي الشذوذ باشتراط نفي العلة؟ ولماذا نصَّ علماء الحديث عليهما معًا في شروط الحديث الصحيح؟
وخلص البحث إلى عدم وجود شرط من شروط الصحيح يُغني عن غيره، وأنَّ هذين الشرطين (نفي العلة ونفي الشذوذ) بينهما عموم وخصوص من وجه، وبينهما تداخل وافتراق.
ومن صور افتراقهما: الحديث الشاذ الذي تفرد به ثقة أو صدوق لا يُحتمل لهما التفرد بمثله، فليس هذا من باب العلل التي يتم كشفها بجمع الطرق؛ لعدم وجود طرق أصلًا. وكذلك المخالفة من الثقة التي لم تتبين من خلال طرق الحديث، وإنما حُكِم على الحديث بالشذوذ أو النكارة لمجيء أحاديث أخرى تُخالفه، ومخارجها مختلفة عنه.
هذا والله أعلم، وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين.
Abstract: To proceed: This research focuses on studying a matter related to the five conditions of an authentic ḥadīth, which are: the integrity of the narrators, their precision, the continuity of the chain of narrators, the absence of ʿillal (defects), and the absence of shudhūdh (irregularities).
The study specifically examines the conditions of the absence of defects and the absence of irregularities, discussing the issue of whether or not the negation of defects suffices in place of the negation of irregularities. It also explores why scholars of ḥadīth have explicitly mentioned both of them in the conditions of an authentic ḥadīth.
The research concluded that no single condition of authenticity can replace another, and that the two conditions of negating defects and negating irregularities have both generality and specificity in relation to each other, as well as overlap and distinction. One example of their distinction is an irregular ḥadīth that is uniquely reported by a thiqah (trustworthy) or ṣadūq (honest) narrator, neither of whom his unique narrations are acceptable. This is not considered from the defective aḥādīth which are clarified by gathering their chains of narration, as multiple chains are not present to begin with. Similarly, discrepancies from a trustworthy narrator that do not become apparent through the established chains of narration, rather those aḥādith were ruled upon as having irregularity or oddness based on the existence of other conflicting narrations with different sources.