Title The Educational Role of Chivalry in Promoting Citizenship Values
الباحث الرئيس
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: أصول التربية الإسلامية
المستخلص: مستخلص البحث:
عنوان البحث: المروءة ودورها التربوي في تعزيز قيم المواطنة.
وقد هدف البحث إلى التعرف على مفهوم المروءة، ومفهوم قيم المواطنة، ودور المروءة في تعزيز قيم المواطنة، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي، وتوصل إلى النتائج التالية: أن المروءة مفهوم واسع، تشمل كل ما هو محمود ومستحسن، شرعا وعقلا وعادة وعرفا، من السلوك القولي والفعلي وكلما تشمله قواعد الذوق العام للمجتمع، والأخلاق الحسنة والآداب العامة. أن قيم المواطنة مبادئ وآداب عامة للمجتمع، يتم بناء المجتمع بها بناء خيرا ومثاليا، ويتمثل هذا البناء، في المشاركة الإيجابية في بناء الوطن، والاجتهاد في طلب العلم والعمل، والالتزام بأوقات العمل، والمحافظة على الممتلكات العامة والطرق ودور العبادة، وكذلك العمل بالأخلاق والآداب العامة: كالابتعاد عن السخرية والتقليل من شأن المواطنين، واحترام الأعراف الاجتماعية السائدة في المجتمع، والحفاظ على الوحدة الوطنية والحريات: كاحترام حرية المواطنين الدينية والمذهبية، واحترام الأعراف الاجتماعية السائدة في المجتمع، ومشاركة المجتمع في أفراحهم وأتراحهم، الأمر الذي يقوي العلاقة بين أفراد المجتمع، ويجعلهم يتحابون فيما بينهم. أن دور المروءة في تعزيز قيم المواطنة تربويا، دور كبير جدا ومهم في جعل الفرد متمسكا بثقافته ومقومات هويته الوطنية والثقافية والإسلامية، ويتمثل هذا الدور في غرس عزة النفس في نفوس أفراد المجتمع، والقناعة وتقدير مشاعر أفراد المجتمع والإيجابية الوطنية.
Abstract: The Educational Role of Chivalry in Promoting Citizenship Values
The current study aims to define the concept of citizenship values and chivalry, as well as its educational role and significance in promoting these values. The researcher employed a descriptive approach. After reviewing the core issues, the study yielded several findings, including that chivalry from the perspective of Islamic teaching is a comprehensive concept that encompasses all admirable behaviours, qualities, and acceptable actions, as well as what is socially recognised from good customs, traditions, behaviours, morals, and acceptable public morals. The study also showed that the values of citizenship are general principles and ethics for society, and they are consolidated through positive participation like knowledge and work, dedication to work hours, preservation of public property, roads, and places of worship, respect for the dominant social norms in society, and preservation of national unity and freedoms, such as respecting citizens' religious freedom and the dominant social norms in society, participating in events and celebrations that foster love and strengthen relationships among members of society, and avoiding anything that weakens the bonds of public relations, such as mockery and disrespect. All of these actions help build a nation and strengthen citizenship. The research also demonstrated that chivalry plays a significant educational role in fostering citizenship values by encouraging individuals to align with societal culture and the elements of their national and Islamic cultural identities, respecting the emotions of community members, and promoting a commitment to positive social values.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: مجلة كلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات بدمنهور جامعة الأزهر