Title A Linguistic Study of the Reading of Muʻādh bin Jabal (may Allah be pleased with him).
الباحث الرئيس عبدالله عثمان محمد اليتيمي
التخصص: اللغويات
التخصص الدقيق: اللغويات
المستخلص: المستخلص:
إنَّ هذا البحث يجمع قراءات الصحابي معاذ بن جبل -رضي الله عنه- التي خالفت المتواتر من قراءات السبعة أو بعضهم، مع تحليلها وتوجيهها لغويّا بعد تأصيلها وتوثيقها من كتب القراءات المعتمدة، ومعاذ -رضي الله عنه-إمام من أئمة الصحابة الأنصار، له شأن عظيم بين الصّحابة، صاحب قول معتبر، ورأي سديد، وقراءة بارزة، وجملة ما وقفت عليه من القراءات الثابتة له -رضي الله عنه- التي خالفت قراءات السبعة ثمان قراءات، جعلتها في ثلاثة مباحث: في الأسماء والأفعال والحروف، وجاءت سبع قراءات منها مخالفة لقراءة السبعة وقراءة واحدة وافقه فيها الكسائي، وفي معظمها وافقه بعض الصحابة كابن عباس -رضي الله عنه - وبعض التابعين كالحسن البصري -رحمه الله- وبعض الأئمة الكبار كالإمام أحمد بن حنبل رحمه الله، وقراءة معاذ -رضي الله عنه -وإن خالفت المتواتر من القراءات فهي قريبة المعنى معها متوجهة لوجه صحيح من جوه اللغة العربية وقواعدها المقررة وإن خالفت -أحيانا- رسم المصحف.
ويخلص هذا البحث بأن لمعاذ رضي الله عنه قراءة ثابتة، وأن له أثرا عظيما في تفسير القرآن وبيانه، ويحسن جمع مروياته في هذا الجانب، ومقارنتها مع مرويات ابن عباس رضي الله عنه وكبار الصحابة، ومناسبة الكتابة في تفسير المعنى وأثره في تعدد بعض القراءات وبخاصة الشاذة منها.
الكلمات المفتاحية: معاذ، الجمهور، قراءة، قرأ، السبعة.
Abstract: ABSTRACT:
This research compiles the readings of the esteemed companion Muʻādh bin Jabal (may Allah be pleased with him) that diverge from the widely accepted of the seven readings or some of them, along with a linguistic analysis and guidance after establishing and verifying them from the authoritative books and sources of readings. Despite his young age, Muʻādh (may Allah be pleased with him) was a prominent leader among the Al-Anṣār companions, holding significant status among them, known for his respected opinions and sound judgment. He participated in all the battles alongside the Messenger of Allah (peace be upon him) and led prayers for his people during his time. The total number of established readings attributed to him that contradict the seven readings amounts to eight, with seven of these differing from the seven readings and one aligning with that of Al-Kisāʼī. In many instances, he was supported by other companions like Ibn Abbas (may Allah be pleased with him) and some of the Tābiʻīn, such as Al-Ḥasan Al-Baṣrī (may Allah have mercy on him), as well as prominent scholars like Imam Ahmad bin Al-ḥanbal (may Allah have mercy on him). Although Muʻādh's readings (may Allah be pleased with him) may differ from the widely accepted ones, they closely align in meaning and adhere to the correct principles of the Arabic language and its established rules, even if they occasionally deviate from the written form of the Al-Muṣḥaf. This research concludes that Muʻādh has a solid reading, and he has a significant impact on the interpretation and clarification of the noble Quran. I believe it is appropriate to explore the interpretation of meanings and their influence on the variations of certain readings, particularly the rare ones.