البحث المتقدم

مواجهة التحديات الاقتصادية الأسرية في ضوء التربية الاقتصادية الإسلامية

Title Facing family economic challenges in light of Islamic economic education

الباحث الرئيس
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: أصول التربية
المستخلص: يهدف البحث إلى بيان دور التربية الاقتصادية، وابراز التحديات الاقتصادية التي تواجه الأسرة، وعلاج التحديات الاقتصادية التي تواجه الأسرة في ضوء التربية الاقتصادية الإسلامية، واستخدم الباحث المنهج الوصفي، وقد توصل الباحث إلى العديد من النتائج من أهمها: تسهم التربية الاقتصادية المستمدة من الاقتصاد الإسلامي في النمو الاقتصادي والاجتماعي وزيادة الدخل الأسري من خلال مواجهة التحديات الاقتصادية المعاصرة، كما أن التربية الاقتصادية من منظور اسلامي تبيَن العلاقة الوطيدة والايجابية بين التربية والنمو الاقتصادي والاجتماعي للأسرة. التحديات الاقتصادية إذا ما عولجت فإن لها أثار سلبية تؤدي إلى انهيار الأسرة. ويوصي الباحث: بإدراج "التربية الاقتصادية " كمقرر للتدريس ويكون المنهاج المدرسي ذا طابع إسلامي يناقش تحديات واقع الأسرة الاقتصادية يحتوي المقرر على جانب نظري وجانب أخر عملي، وتفعيل دور المستشار الأسري والاخصائي الاجتماعي في حل مشكلات الأسرة، وتكاتف المؤسسات التربوية والتعليمية في وقاية الأسرة من الاثار السلبية الناتجة عن التحديات الاقتصادية من خلال التربية الاقتصادية الإسلامية. كلمات مفتاحية (التربية الاقتصادية – التحديات الاقتصادية)
Abstract: Abstract The research aims to demonstrate the economic education and highlight the economic challenges that may face the family, and treat these economic challenges through the Islamic economic education contexts. The descriptive approach was used by the researcher and the most valuable results obtained through the study are: the Economic education derived from the Islamic economy contributes to the economic and social growth and increase family income to face contemporary economic challenges. The economic education that rooted from an Islamic perspective shows the positive valuable of the relationship between education and both the economic and social growth of the family. The economic challenges may have negative impacts that can lead to the collapse of the family. The researcher recommends to include "economic education" as a teaching course module, and the school curriculum should be of an Islamic nature. This can discuss challenges that face the family's economic reality. The course module includes theoretical and practical aspects. Activating the role of the family counselor and social worker to solve the family obstacles. The collaboration of educational and educational institutions is needed to protect the family from the negative impacts of economic challenges through the Islamic economic education. Key words:( Economic education - economic challenges)
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: المجلة العربية للدراسات الإسلامية والشرعية
دار النشر: المجلة العربية للدراسات الإسلامية والشرعية
سنة النشر: 2024
تحويل التاريخ