واقع تطبيق شفافية تقييم الأداء الوظيفي من وجهة نظر العاملين بالمعهد الصناعي الثانوي بمحافظة بدر
Title The reality of applying transparency of job performance evaluation from the point of view of employees at the Secondary Industrial Institute in Badr Governorate
الباحث الرئيس
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: اصول التربية - أصول التربية الاسلامية
المستخلص: هدف البحث الحالي إلى تحديد واقع تطبيق شفافية تقييم الأداء الوظيفي في المعهد الصناعي الثانوي بمحافظة بدر من وجهة نظر العاملين فيه، والكشف عن الفروق بين آراء عينة البحث حول تحديد واقع تطبيق شفافية تقييم الأداء الوظيفي في المعهد الصناعي الثانوي بمحافظة بدر من وجهة نظر العاملين فيه تعزى لمتغيرات البحث:(مسمى الوظيفة– عدد سنوات الخدمة)، واستخدمت المنهج الوصفي التحليلي وطبقت البحث على عينة ممثلة من منسوبي المعهد الصناعي الثانوي بمحافظة بدر بلغ قوامها (32) مدربًا وإداريا في الفصل الدراسي الثاني لعام 1436هـ، وتوصلت البحث إلى:
أن واقع تطبيق شفافية تقييم الأداء الوظيفي في المعهد الصناعي الثانوي بمحافظة بدر من وجهة نظر العاملين فيه كانت عالية، وكان أعلى فقرات الاستبانة على النحو التالي: يزود العاملين بنتائج تقييم أدائهم ويتيح الرئيس المباشر للموظفين الاعتراض على نتائج تقييم أدائهم.
عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات عينة البحث حول واقع تطبيق شفافية تقييم الأداء الوظيفي في المعهد باختلاف مسمى الوظيفة لأفراد العينة. وكذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات عينة البحث حول واقع تطبيق شفافية تقييم الأداء الوظيفي في المعهد تعود لاختلاف عدد سنوات خبرة أفراد العينة.
وفي ضوء النتائج ، من أهم توصيات البحث: ضرورة عمل خطة وبرنامج لتقويم العاملين بشكل دوري (يومي-أسبوعي – شهري – فصلي) وإعطائهم التغذية الراجعة لتقويم الأداء أول بأول، وأهمية العمل على توفير قاعدة بيانات متكاملة وشاملة خاصة بكل موظف وشاملة كل تقييماته للأعوام السابقة وكل المهام الموكلة له.
Abstract: The current research aims to determine the reality of applying transparency of job performance evaluation at the Secondary Industrial Institute in Badr Governorate from the point of view of employees therein, and to reveal the differences between the opinions of the research sample regarding determining the reality of applying transparency of job performance evaluation at the Secondary Industrial Institute in Badr Governorate from the point of view of employees therein attributed to the research variables: (job title - number of years of service), and the descriptive analytical approach was used and the research was applied to a representative sample of employees at the Secondary Industrial Institute in Badr Governorate, which amounted to (32) trainers and administrators in the second semester of the year 1436 AH, and the research concluded:
The reality of applying transparency of job performance evaluation at the Secondary Industrial Institute in Badr Governorate from the point of view of employees therein was high, and the highest paragraphs of the questionnaire were as follows: Employees are provided with the results of their performance evaluation and the direct manager allows employees to object to the results of their performance evaluation.
There are no statistically significant differences between the responses of the research sample regarding the reality of applying transparency of job performance evaluation in the institute according to the job title of the sample members. There are also no statistically significant differences between the responses of the research sample regarding the reality of applying transparency of job performance evaluation in the institute due to the difference in the number of years of experience of the sample members.
In light of the results, the most important recommendations of the research are: the necessity of developing a plan and program to evaluate employees periodically (daily - weekly - monthly - quarterly) and giving them feedback to evaluate performance first hand, and the importance of working to provide an integrated and comprehensive database for each employee and including all his evaluations for previous years and all tasks assigned to him.