تصور مقترح لتنمية الوعي بالثقافة السعودية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى
Title A proposed vision for enhancing awareness of Saudi culture among Arabic language learners who speak other languages
الباحث الرئيس عبدالرحمن ضيف الله حمدان الهرساني
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها
المستخلص: هدف البحث إلى إيجاد تصور مقترح لتنمية الوعي بالثقافة السعودية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، واستخدم الباحث المنهج الوصفي، وتكون مجتمع البحث من أعضاء هيئة التدريس في معهد تعليم اللغة العربية وعددهم (51) فردًا، ونظرًا لقلة عدد أفراد المجتمع، فقد طبقت أداة البحث على جميع أفراد المجتمع، واستجاب منهم (31) فردًا، بنسبةٍ بلغت (60.7%)، ولتحقيق هدف البحث أعد الباحث استبانة لجمع مكونات الثقافة السعودية، تكونت في صورتها النهائية من محورين يشيران إلى بعدين للثقافة: لغوي وغير لغوي، انبثق عنهما (12) مكونا. وأسفر البحث عن عدة نتائج أهمها: التوصل إلى قائمة بمكونات الثقافة السعودية المقترح تنميتها لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، كما توصل البحث إلى تصور مقترح لتنمية الوعي بالثقافة السعودية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى. وفي ضوء هذه النتائج أوصى الباحث بعدة توصيات أهمها ضرورة تضمين مكونات الثقافة السعودية في مقررات تعليم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى.
Abstract: The research aimed to find a proposed vision for developing awareness of Saudi culture among learners of the Arabic language who speak other languages. The researcher used the descriptive approach, and the research population consisted of 51 faculty members from the Institute of Teaching Arabic Language. Due to the small size of the population, the research tool was applied to all members, with 31 individuals responding, representing a response rate of 60.7%. To achieve the research objective, the researcher developed a questionnaire to collect the components of Saudi culture, which in its final form consisted of two axes indicating the linguistic and non-linguistic aspects of the culture that gave rise to 12 components. The research reached several findings, the most important of which is the identification of key components of Saudi culture proposed for development among non-native Arabic language learners. Additionally, the research proposed a vision for developing awareness of Saudi culture among learners of the Arabic language who speak other languages. Based on these results, the researcher recommended several actions, notably the necessity of integrating components of Saudi culture into Arabic language curricula for non-native speakers.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: مجلة العلوم التربوية جامعة الأمير سطام