البحث المتقدم

كتاب الهادي لابن سفيان التبصرة لمكي دراسة وصفية مقارنة

Title The Book of Al-Hadi by Ibn Sufyan and Al- Tabsirah by Makki a comparative descriptive study

الباحث الرئيس
التخصص: القراءات
التخصص الدقيق: القراءات
المستخلص: تناولت هذه الدراسة كتابي الهادي لابن سفيان، والتبصرة لمكي بن أبي طالب، دراسة موازنة مقارنة في المنهج والمصطلحات المستخدمة، وطريقة التناول والمعالجة، ويهدف البحث إلى إظهار القيمة العلمية للكتابين، وإبراز أوجه الاتفاق والاختلاف بينهما، من حيث الهدف من تأليف الكتاب، والمنهج. هذا وقد اتبعتُ في بحثي المنهج المقارن القائم على الوصف والتحليل، بالوقوف على أوجه الشبه والاختلاف بين الشيخين، عارضا نص العالِمّيْن موضحا رأيهما. وجاءت الدراسة في مقدمة، وتمهيد، ومبحثين، وخاتمة، وفهارس. وكان من أهم النتائج التي توصلت إليها ما يلي: 1- أغلب ما ذكره الشيخان ابن سفيان ومكي في كتابيهما كان مما روياه على الشيخ أبي الطيب عبد المنعم بن غلبون. 2- اتفق الشيخان في أخذ الفقه عن شيخ واحد، وهو: أبو الحسن القابسي. 3- الباعث لتصنيف كتابيهما واحد، وهو استجابة لرغبة طلابهما. 4- اتفق الشيخان على عدد القراء المذكورين في كتابيهما واختلفا ترتيبهم. 5- اختلف الشيخان في عدد الرواة، فقد ذكر ابن سفيان ثلاثة عشر راويا، بينما ذكر مكي أربعة عشر راويا، كذلك اختلفا في ترتيب الرواة. 6- تفاوت الشيخان في عدد الطرق الواردة في الكتابين، فقد أورد ابن سفيان واحدًا وعشرين طريقا، بينما أورد مكي تسعة عشر طريقا. 7- اتفق طرق تسعة من الرواة في الكتابين.
Abstract: This study dealt with two books of Al-Qira'at, Al-Hadi by Ibn Sufyan, and Al-Tabisrah by Makki Ibn Abi Talib, a comparative balancing study in the approach and terminology, The research aims to show the scientific value of the two books, and to highlight the areas of agreement and disagreement between them, in terms of the goal of writing the book and the method, In this research, I followed the comparative approach based on description and analysis, by examining the similarities and differences between the two sheikhs, presenting the text of the two scholars and explaining their opinions. The study consisted of an introduction, four sections, thirteen topics, a conclusion, and indexes. Among the most important results I reached were the following: 1- Most of what Sheikh Ibn Sufyan and Makki mentioned in their books was among what they learned from Sheikh Abu Al-Tayeb Abdel Moneim bin Ghalboun. 2- The two sheikhs learned jurisprudence from one sheikh, namely: Abu Al-Hasan Al-Qabsi. 3- The reason that motivated them to author their books was the same, which was in response to the desire of their students. 4- The two sheikhs agreed on the number of reciters mentioned in their books, but their order differed. 5- The two sheikhs differed in the number of (Qurra'a) narrators. Where Ibn Sufyan mentioned thirteen narrators while Makki mentioned fourteen narrators. They also differed in the order of the narrators. 6- The two sheikhs differed in the number of (Turuq) paths mentioned in the two books, as Ibn Sufyan mentioned twenty- sub narrators., while Makki mentioned nineteen (Turuq) sub narrators. 7- The (Turuq) sub narrators. of nine of the narrators in the two books agreed.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: مجلة كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور
دار النشر:
سنة النشر: 2024
تحويل التاريخ