دور التخطيط الاستراتيجي على مستوى المدرسة في تطوير الأداء المدرسي من وجهة نظر القيادات التربوية بمدينة مكة المكرمة
Title The role of strategic planning at the school level in developing school performance from the point of view of educational leaders in the city of Mecca
الباحث الرئيس
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: الإدارة والتخطيط
المستخلص: ملخص الدراسة:
هدف الدراسة: التعرف على دور التخطيط الاستراتيجي على مستوى المدرسة في تطوير الأداء المدرسي في مجالات (العملية الإدارية، البيئة التعليمية، وأداء موظفي المدرسة) من وجهة نظر القادة التربويين في مدينة مكة، ومدى وجود فروق في تقييم هذا الدور بسبب بعض المتغيرات.
اتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وتألف مجتمع الدراسة من (96) قائد تربوي من إدارة التعليم، مكاتب التعليم، ومديري المدارس الثانوية في مدينة مكة.
استخدمت الدراسة المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، واختبار (ت)، واختبار (ف) لتحليل البيانات وتحديد مدى الفروق بناءً على متغيرات الدراسة.
وجدت الدراسة أن القادة التربويين يقدرون بشكل كبير دور التخطيط الاستراتيجي في تعزيز الأداء المدرسي، خصوصًا في العمليات الإدارية، والبيئة التعليمية، وأداء الموظفين.
لوحظت فروق كبيرة في التصورات بين المشاركين بشأن تأثير التخطيط الاستراتيجي على الأداء المدرسي العام ومجالات محددة مثل الإدارة، البيئة، وأداء الموظفين الأفراد، متأثرةً بالأدوار الوظيفية الحالية بدلاً من المؤهلات الأكاديمية أو سنوات الخبرة الإدارية.
التوصيات: إنشاء خطط استراتيجية مخصصة لقادة المدارس، وتعزيز المشاركة الأكبر في اتخاذ القرارات، وتطوير علاقات بينية أفضل، وإنشاء آليات لمعالجة التحديات المدرسية بفعالية. ينبغي أن تركز البرامج التدريبية على التخطيط الاستراتيجي لجميع موظفي المدرسة، وتعزيز التطوير المهني المستمر وتحسين المهارات الإدارية والتنظيمية، ويفضل تنفيذها على مستوى المدرسة لتحقيق أقصى فعالية.
Abstract: Abstract
The goal of the study: to identify the role of strategic planning at the school level in
developing school performance in the areas of (the administrative process, the educational
environment, and the performance of school employees) from the point of view of educational
leaders in the city of Mecca, and the extent to which there are differences in the assessment of
this role due to some variables. The study followed the descriptive survey method, and the study
population consisted of (96) educational leaders from the Education Department, education
offices, and secondary school principals in the city of Mecca. The study used arithmetic means,
standard deviations, t-test, and F-test to analyze the data and identify the extent of differences
depending on the variables of the study.
The study found that educational leaders highly value strategic planning's role in enhancing
school performance, particularly in administrative processes, educational environment, and staff
performance. Significant differences were noted in perceptions among participants regarding the
impact of strategic planning on overall school performance and specific areas like
administration, environment, and individual employee performance, influenced by current job
roles rather than academic qualifications or years of management experience. Recommendations
include creating tailored strategic plans for school leaders, fostering greater participation in
decision-making, nurturing better interpersonal relations, and establishing mechanisms to
proactively address school challenges. Training programs should focus on strategic planning for
all school staff, promoting continuous professional development and enhancing administrative
and organizational skills, ideally implemented at the school level for maximum effectiveness