المجنون ناقداً النقد الأدبي في رواية العصفورية لغازي القصيبي دراسة استقرائية تحليلية
Title The madman as a critic- literary criticism in the novel Al-'Usfouriyyah by Ghazi Al-qusaibi, an inductive and analytical study
الباحث الرئيس صالح عويد هليل الحربي
التخصص: الأدب والبلاغة
التخصص الدقيق: الأدب المقارن
المستخلص: يستعرض هذا البحث الآراء النقدية التي نثرها غازي القصيبي رحمه الله في روايته العصفورية، والتي استطاع فيها القصيبي أن يأخذ قارئه في سياحة ثقافية فريدة، تناولت قضايا أدبية وفكرية وتاريخية ولغوية واجتماعية وسياسية، متنقلاً به بين الشرق والغرب، والقديم والحديث بأسلوب شائق شديد الطرافة، مفعم بالسخرية.
ويهدف البحث إلى دراسة الآراء النقدية والأدبية التي وضعها القصيبي على لسان بطل الرواية. وذلك من خلال معرفة الدافع لاستخدام هذا النمط الساخر في التعبير عن الآراء النقدية والأدبية، وتصنيف هذه الآراء المتناثرة، والتي تأتي عرضاً ضمن الحوار الطويل المتصل في ثنايا الرواية، وعلى لسان بطلها الأوحد البرفسور بشار الغول.
وقد صنفت الآراء المتفرقة في جنبات الرواية تحت ثلاثة مباحث، أولها: آراؤه في الأدباء العرب، والثاني: آراؤه في الأدباء الغربيين، والثالث: يستعرض آراءه في القضايا العامة. وانتهت إلى تحليل هذه الآراء، والكشف عن دلالاتها العامة، وفق منهج ةوصفي تحليلي.
كلمات مفتاحية: النقد الأدبي، خطاب الجنون، غازي القصيبي، السخرية.
Abstract: This research reviews the critical opinions published by Ghazi Al-Qusaibi, in his novel Al-Asfouriyyah. Al-Qusaibi was able to take his reader on a unique cultural tourism, which dealt with literary, intellectual, historical, linguistic, social and political issues, moving between East and West, ancient and modern in an interesting and very interesting style, full of fun. ironically.
The research aims to study the critical and literary opinions put by Al-Qusaibi in the words of the protagonist. This is done by knowing the motive for using this satirical style in expressing critical and literary opinions, and categorizing these scattered opinions, which come within the long dialogue connected in the folds of the novel, and by its sole protagonist, Professor Bashar Al-Ghoul.
The disparate opinions on the sides of the novel were classified under three topics, the first of which: his views on Arab writers, the second: his views on Western writers, and the third: reviews his views on general issues. It ended with analyzing these opinions, and revealing their general implications, according to a descriptive and analytical method.