Title ucational problems of artificial intelligence
الباحث الرئيس محمد يوسف احمد عفيفي
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: أصول التربية
المستخلص: هدف هذا البحث هو التعرف على المشكلات التربوية الناتجة عن استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في عدة مجالات: الديني، والأخلاقي، والاجتماعي، والاقتصادي، والبحث العلمي، وعلى المعلم والمتعلم.
اعتمد البحث المنهج الوصفي التحليلي المعتمد على المسح النظري لأدبيات البحث.
وتوصل إلى عدة نتائج أهمها أن تطبيقات الذكاء الاصطناعي تستخدم في التربية والتعليم ولها إيجابيات كثيرة، ولكن هناك سلبيات تأثر على عقيدة المتعلم، وأخلاقه، وعلاقته بالآخرين، وعلى جانب الاقتصاد، كما يشمل التأثير السلبي جانب البحث العلمي، والمعلم والمتعلم.
وأوصى البحث بضرورة التغلب على هذه السلبيات وعدم إغفال دور المعلم والتعلم المباشر منه وتفعيل الجانب الأخلاقي والنفسي والإنساني في التعليم الأمور التي لا تتحقق بشكل فاعل في تطبيقات الاصطناعي.
Abstract: The aim of this research is to identify the educational problems resulting from the use of artificial intelligence applications in several fields: religious, ethical, social, economic, scientific research, the teacher and the learner.
The research adopted the descriptive analytical approach based on the theoretical survey of the research literature.
It reached to several results, the most important of them are that the artificial intelligence applications are used in education and have many positives, but there are negatives sides that affect the learner's faith, morals, and relationship with others, and on the side of the economy, and the negative impact also includes the aspect of scientific research, and the teacher as well as the learner.