دور المدرسة في تنمية القيم الرقمية لدى الطلاب في ضوء المتغيرات المعاصرة: تصور مقترح
Title The role of the school in developing students' digital values in the light of contemporary variables: a proposed conception
الباحث الرئيس
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: مناهج وطرق تدريس
المستخلص: هدف البحث الحالي للتعرف على الدور الذي تقوم به المدرسة لتنمية القيم الرقمية لدى طلاب المرحلة الثانوية، وتحديد قائمة بالقيم الرقمية المناسبة لطلاب المرحلة الثانوية الواجب تنميتها لديهم، ووضع تصور مقترح لتفعيل دور المدرسة في تنمية القيم الرقمية لدى طلاب المرحلة الثانوية، ولتحقيق هدف البحث استخدم الباحث المنهج الوصفي، وتكون مجتمع البحث من طلاب المرحلة الثانوية، وأسفرت النتائج عن تحديد قائمة بالقيم الرقمية المناسبة لطلاب المرحلة الثانوية حيث تكونت القائمة الرئيسة من القيم الرقمية الدينية والأخلاقية والثقافية والمعرفية والوطنية والصحية وقيم القوانين الرقمية، وكل قيمة رئيسة تتكون من عدد من القيم الفرعية، وكذلك عدد من المؤشرات على القيم الرقمية الفرعية، وتم تقديم تصور مقترح لتفعيل دور المدرسة في تنمية وغرس القيم الرقمية لدى طلاب المرحلة الثانوية، وأوصى الباحث بالاهتمام بغرس القيم الرقمية في ظل التطور الرقمي المعاصر لدى الطلاب مما يسهم في تكوين الشخصية الجيدة لديهم.
Abstract: The aim of the current research is to identify the role played by the school to build digital values among high school students، determine a list of digital values suitable for high school students to be developed for them، and develop a proposed vision to activate the role of the school in building digital values among high school students، and to achieve the research goal، the researcher used the descriptive analytical method، the results resulted in determining a list of digital values suitable for high school students، where the main list of values consisted of religious، moral، cultural، cognitive، national and health digital values and the values of digital laws، and each main value is made up of a number of sub-values، as well as a number of indicators on sub-digital values، and provide a proposed vision to activate the role of the school in building and instilling digital values in high school students، the results resulted in identifying a list of digital values suitable for high school students، where the main list of values consisted of religious، moral، cultural، cognitive، national and health digital values and the values of digital laws، and each main value is made up of a number of sub-values، as well as a number of indicators on digital sub-values، and providing a proposed vision to activate the role of the school in building and instilling digital values in high school students. the researcher recommends paying attention to instilling digital values considering the contemporary digital development in students، which contributes to the formation of a good personality in them.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: محكمي مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس