البحث المتقدم

الاستدلال بالاستحسان دراسة تطبيقية مقارنة بين مدرستي الحنفية والشافعية

Title Inference with Juristic preference, a comparative applied study between the Hanafi and Shafi’i schools of thought

الباحث الرئيس مسلم بخيت محمد الفزي الجهني
التخصص: أصول الفقه
التخصص الدقيق: أصول الفقه
المستخلص: مستخلص البحث يُعنى هذا البحث بإبراز ومناقشة وتحرير وتحليل مفهوم الاستحسان والاستدلال به بين مدرستي الحنفية والشافعية ، وتسليط الضوء على مفهوم الاستحسان لدى كلا المدرستين ابتداء من المؤسس للمدرسة الحنفية الشافعية ، ومرورا بأتباع المذهب وما استقروا عليه في تحديد المفهوم اصطلاحا ؛ لمعرفة جوانب الاتفاق والاختلاف ومن ثم تحليلها لإبراز النظر الأصولي الاستدلالي لكلا المدرستين فيما يتعلق بالاستحسان . وتوصل البحث إلى نتائج من أهمها : 1) إن الاستحسان عند المتأخرين من أتباع المدرستين ، لا خلاف فيه ، وإن اختلفوا في تسميته استحسانا 2) تعريف الاستحسان بأنه: دليل ينقدح في نفس المجتهد لا يقدر على التعبير عنه ، بمعنى أنه لا يقصد به الهوى والتشهي بإطلاق ، ولكن معنى انقدح في قلب الفقيه من غير أن يرده إلى أصله بعينه ، فهو قدر يكون به المجتهد متمرسا في الفقه ومحيطا بنصوص الشارع ومقاصده فيستحسن بناء على هذا ، فهذا المعنى هو ما قرره المتقدمون من الحنفية وفهموه من استعمالات الإمام مؤسس المذهب ، وهو منطلق الشافعي رحمه الله في هجومه ورده للاستحسان ؛ حيث إن من أهم الأصول التي بينها الشافعي رحمه الله هي : وجوب بناء الحكم على أصل ، وأن من قال بالفقه بلا أصل يذكره ويرد إليه هذا الفرع أو ذاك فقد أخطأ أو شرع ، وهو في هذا يسد الباب للقول بدون ذكر الدليل ، وهذا وإن كان مقبولا عنده من بعض المجتهدين الكبار ـــــ كأبي حنيفة رحمه الله ـــ المتمرسين في فهم موارد الشريعة ؛ إلا أنه لا يسوغ أن يكون جادة ينتهجها الفقهاء خشية فتح الباب للقول في الفقه بدون دليل بحجة الفهم العام للشريعة . وأما توصيات البحث فمن أهمها: 2) جمع ودراسة أصول الإمام الشافعي التي ذكرها في الرسالة ، ومقارنتها بما نقل عنه من استدلالات بالاستحسان في الفروع الفقهية ، ومن ثم إبراز ما قرره علماء الشافعية فيها . 3) جمع المسائل الفقهية عند ابي حنيفة وصاحبيه التي جاء التسبيب فيها بالاستحسان للوقوف على تحرير المراد ، ومن ثم ربطه بما قرره المتأخرون بالمذهب .
Abstract: Abstract This research aims to highlight, discuss, rectify and analyze the concept of Juristic preference and using it as an inference between the Hanafis and Shaafa'is schools of thoughts, and to shed light on the concept of Juristic preference in both schools starting from the founder of the Hanafis and Shaafa'is schools, passing through the followers of the doctrine and to what they have settled on the definition of the concept regarding its conventional meaning, in order to know the aspects of agreement and disagreement, and then analyzing it to show the fundamental view of both schools regarding the concept of Juristic preference. The research concluded with the following findings: 1- The followers of the two schools did not differ in the concept of Juristic preference although they might differed in term. 2- Defining Al-Istihsaan as: An inference which is criticized by the mujtahid (qualified scholar) which he cannot express, which means he did not intend to follow the general desires and taste, rather it's a meaning which dwells in the heart of the Jurist without him referring it to its specific origin, It is an estimation, which makes the Mujtahid (qualified scholar) to be practicing the Jurisprudence and covering the texts of the Islamic Lawmaker (Allah) and understand its purposes, and based on that he preferred it, this meaning is what the Hanafi scholars decided and understood from the uses of the Imam, the founder of the doctrine, and it is the starting point of Al-Shafi’i, may Allah have mercy on him, in his debunk and his rejection to juristic preference. Whereas, one of the most important principles that Al-Shafi’i, may Allah have mercy on him, shared is: that the judgment must be based on an origin, and whoever mentions something in fiqh without a basis that he mentions and this or that branch is referred to him has made a mistake or establish a law, and in this he closes the door to saying without mentioning the evidence, and this even if it is acceptable He has some of the great mujtahids - such as Abu Hanifa, may Allah have mercy on him - who are experienced in understanding the sources of Sharia. However, it is not justified to approach that as jurists for fear of opening the door to saying something in fiqh without evidence under the pretext of general understanding of Sharia. The study recommends the following: 1- To collect and study the Principle theories of Al-Imam As-Shafi’i which he mentioned in his book titled (Ar-Risaalah) and compare it to what was quoted from what is proved as Inferences with Juristic preference in the branches of fiqh, and then to highlight what the Shafi'i scholars decided. 2- To collect the Jurisprudence issues mentioned by Abu Haneefah and his two companions which was caused by juristic preference, in order to stand in liberating what is needed, and later link to the decisions of the late scholars in the doctrine. Keywords : Al-Istihsaan (juristic preference) , Al-Hanafiyah, Al-Hanafiyah school of thought, the inference of juristic preference, As-Shafi’iyah.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: الجامعة الإسلامية بالمدينة
دار النشر:
سنة النشر: 1440
تحويل التاريخ