البحث المتقدم

فاعلية استخدام القصص الرقمية في تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى

Title The effectiveness of using digital stories in developing the critical reading skills of Arabic language learners speaking other languages

الباحث الرئيس خالد هديبان هلال الحربي
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
التخصص الدقيق: مناهج وطرق تدريس اللغة العربية لغير الناطقين بها
المستخلص: يهدف البحث الحالي إلى تحديد مهارات القراءة الناقدة اللازمة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، وبناء برنامج قائم على استخدام القصص الرقمية لتنميتها، وقياس فاعلية استخدام القصص الرقمية في تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى. وتحدد مشكلة البحث في الأسئلة التالية: 1- ما مهارات القراءة الناقدة اللازمة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى؟ 2- ما البرنامج القائم على استخدام القصص الرقمية في تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى؟ 3- ما فاعلية استخدام القصص الرقمية في تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى؟ ولتحقيق ذلك، أُعدَّت مجموعة من الأدوات هي: قائمة مهارات القراءة الناقدة اللازمة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، ثم صُمم برنامج قائم على استخدام القصص الرقمية في تنمية مهارات القراءة الناقدة كما صُمم اختبار مهارات القراءة الناقدة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، وبعد التحقق من ثبات الأدوات وصدقها، شرع الباحث في التطبيق على عينة البحث المكونة من (30) طالبًا من طلاب المستوى الثالث بمعهد تعليم اللغة العربية بالجامعة الإسلامية في المدينة المنورة، واستخدم الباحث المنهج الوصفي والمنهج شبه التجريبي القائم على مجموعة واحدة، كما استخدم عدداً من الأساليب الإحصائية والمعالجات للوصول إلى نتائج البحث منها(المتوسط الحسابي، والانحراف المعياري، ومعامل ألفا كرونباخ، وحجم الأثر، والدلالة الإحصائية sig، والتكرارات والنسب المئوية، ومعامل السهولة والصعوبة، ومعامل التمييز، واختبار "ت" Paired-Sample T Test).وتمثلت أهم نتائج البحث في الآتي: 1- التوصل إلى قائمة بمهارات القراءة الناقدة اللازمة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى تضمنت (4) مهارات رئيسة انبثق عنها (16) مهارة فرعية. 2- وجود فرق دال إحصائيًا، عند مستوى دلالة(0.05) بين متوسطي درجات المتعلمين في التطبيقين: القبلي، والبعدي في مهارة (التفسير، والمقارنة، والتقويم)، لصالح التطبيق البعدي. 3- وجود فرق دال إحصائيًا، عند مستوى دلالة(0.05) بين متوسطي درجات المتعلمين في التطبيقين: القبلي، والبعدي في النتيجة الكلية للاختبار، لصالح التطبيق البعدي، وهذا يؤكد فاعلية استخدام القصص الرقمية في تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى. وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها قدم الباحث بعض التوصيات والمقترحات.
Abstract: The current research aimed to determine the critical reading skills needed for the Arabic language learners speaking other languages, to build a program based on the use of digital stories for their development, and to measure the effectiveness of using digital stories in developing the critical reading skills of the Arabic language learner speaking other languages. The research problem is identified in the following questions: 1- What critical reading skills are needed for learners of Arabic speaking other languages? 2- What is the program based on the use of digital stories in developing the critical reading skills of Arabic language learners speaking other languages? 3- What is the effectiveness of using digital stories in developing the critical reading skills of Arabic language learners speaking other languages? To achieve this, a set of tools was prepared: a list of critical reading skills needed for learners of Arabic speaking other languages, then a program was designed based on the use of digital stories for their development, and the critical reading skills test was designed for Arabic language learners speaking other languages, after checking the reliability and validity of the tools. The researcher started applying the research sample consisting of (30) students from the third level at the Institute for Teaching Arabic Language at the Islamic University of Madinah, and the researcher used the descriptive approach and the quasi-experimental approach based on one group, and also used a number of statistical methods and treatments to reach the results. The research includes (arithmetic mean, standard deviation, Cronbach's alpha coefficient, effect size, statistical significance, sig, frequencies and percentages, ease and difficulty coefficient, discriminant coefficient, and the Paired-Sample T Test). The most important results of the research were the following: 1- Coming up with a list of critical reading skills needed for learners of the Arabic language speaking other languages, including (4) basic skills from which (16) sub-skills emerged. 2- There is a statistically significant difference, at a level of significance (0.05) between the mean scores of the learners in the two applications: the pre and post, in the overall result of the test, in favor of the post application, and this confirms the effectiveness of using digital stories in developing critical reading skills among learners of the Arabic language speaking other languages. 3- There is a statistically significant difference, at a level of significance (0.05), between the mean scores of the learners in the two applications: pre and post, in the skill of (interpretation, comparison, and evaluation), in favor of the post application. 4- There is no statistically significant difference, at a level of significance (0.05), between the mean scores of the learners in the two applications: pre and post in the skill of (analysis). In light of the results that have been reached, the researcher presented some recommendations and suggestions.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: مجلة التربية كلية التربية جامعة الأزهر بالقاهرة
دار النشر:
سنة النشر: 2020
تحويل التاريخ