الأحاديث الواردة في بيان مواضع اليدين في الصلاة جمعاً ودراسةً.
Title The Hadiths Mentioned on Explaining the Positions of the Hands in Prayer - Collection and Study
الباحث الرئيس حسين غازي نماء التويجري
التخصص: فقه السنة
التخصص الدقيق:
المستخلص: يهدف البحث إلى تتبّع الأحاديث الواردة في الموضوع مع تخريجها، والحكم على ما ليس في الصحيحن منها، وتوضيح ألفاظها ومعانيها. وقد اتّبعتُ المنهج الاستقرائي والوصفي في البحث.
يتكوّن البحث من مقدّمة، ومبحثين، وخاتمة وفهارس. فالمقدّمة بيّنتُ فيه أهمية البحث، والمنهج الذي سلكتُ فيه، والخطة التي سرتُ عليه في جمع الأحاديث وطريقة تخريجها، والمبحث الأول: يتحدّث عن تعريف الصلاة، وأهميتها، وحكم وضع اليدين في الصلاة، ويحتوي على ثلاثة مطالب، والمبحث الثاني: يتحدّث عن الأحاديث الواردة في وضع اليدين في الصلاة، ويحتوي على أحد عشر مطلبًا. وقد توصّلت من خلال البحث إلى نتائج، من أهمها: مشروعية رفع اليدين إلى حذو الأذنين أو المنكبين في نكبيرة الإحرام والركوع والرفع منه والقيام من التشهد الأول، وأنه لم يثت عن النبي صلى الله عليه وسلّم مكان وضع اليدين حال القيام، وعدم ثبات صفة العجن للركعة الثانية، والنهي عن بسط الذراعين على الأرض حين السجود.
Abstract: The research aims to tracing the hadiths mentioned on the subject with their authentication, and ruling on those in books other than the Saheehayn, and clarifying their texts and their meanings, I followed the inductive and descriptive approach in .the research
The research is made up of an introduction, two sections, conclusion and indexes. In the introduction, I explained the significance of the research, and the methodology followed in it, and the plan I used in compiling the hadiths and the method of authenticating them. The second section however discusses the definition of prayer and its importance and the ruling of placing hands during prayer, and it includes three sub-sections. Also, in the second section: it discusses the hadiths reported on placing hands during prayer, and it includes eleven sub-sections. Through the research, I have reached certain findings, the most important of which are: the permissibility of raising the hands to the level of the ears or the two shoulders in the takbeerah of Ihram, kneeling, and raising from it, standing from the first tashahhud, and the fact that there is no authentic report from the Prophet –peace and blessings be upon him- regarding where to place the hands while standing, and that ascribing the attribute "Al-‘Ajin" to the second raka‘ah is unauthentic, and forbidding spreading the arms on the ground while prostrating.