صيغة افعألَّ بين المتقدمين والمعاصرين "دراسة صرفية معجمية"
Title The form (If'a'alla) between the predecessors and the contemporaries "lexical morphological study"
الباحث الرئيس حمد عبيد ربدان شويلعي الرشيدي
التخصص: اللغويات
التخصص الدقيق: أصول لغة
المستخلص: هذه الدراسة تتناول الهمزة في الألفاظ التي جاءت على صيغة (افعألَّ) إذ هي موضع خلاف بين المتقدمين والمعاصرين في الحكم عليها بالأصالة والزيادة، وترتَّب على هذا الخلاف اضطراب المعاجم في موضعها، فنجد فريقا من أصحاب المعاجم يعاملها معاملة الحرف الأصلي, وآخر يعاملها معاملة الحرف الزائد. وفي هذا البحث محاولة لاستقصاء ما جاء على هذه الصيغة من ألفاظ جمعتها من أمات كتب الصرف والمعاجم, وعرض وترجيح لآراء العلماء المتقدمين والمعاصرين, وكشف عن الأسباب التي أدت إلى الالتباس في صيغة (افعألَّ) واضطراب أصحاب المعاجم في تبويبها, وموقف أصحاب المعاجم من هذه الصيغة في الصناعة المعجمية؟ وكيف تناولتها المعاجم اللغوية.
الكلمات المفتاحية: صيغة- افعألَّ- صرف- المتقدمون- المعاصرون- معجم.
Abstract: Abstract
This study addresses the letter hamza in the words that came in the form (If'a'alla), as it is the subject of contestation between the predecessors and the contemporaries in judging it by the originality and the addition. Meanwhile this contestation resulted in the dictionaries being confused in its place, so we find a group of dictionaries treating it as the original letter, and another treating it as the extra letter . However, here is an investigation of what was mentioned in this form of words from the masterpieces books of morphology and dictionaries, a presentation and weighting of the opinions of ancient and contemporary scholars, and the disclosure of the reasons that led to confusion in the form (If'a'alla) and the confusion of the owners of dictionaries in its classification when building the linguistic lexicon? And the position of lexicographers on this formula in the Lexicography ? And how did the linguistic dictionaries deal with it?
Keywords: Form - If'a'alla - Morphology - Predecessors - Contemporary - Dictionary.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: مجلة جامعة طيبة للعلوم والآداب الإنسانية