وضع العلامات على مقياس ليكرت والتباين في الاستجابة: مقارنة تسميات الاستجابة الثلاث
Title Likert Scale Labelling and Variation in Response: A study comparing three-response labels
الباحث الرئيس عيسى جودالله حميد المخلفي الحربي
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: القياس والتقويم
المستخلص: هدفت هذه الدراسة إلى:
- الكشف عن وجود تفاوت دال إحصائيًا بين تكرارات ونسب الاستجابات الخمس لدى أفراد عينة الدراسة يعزى لطريقة تسمية تدريج ليكرت (وصف - درجة - نسبة).
- دراسة الفروق بين المتوسطات الكلية لدرجات أفراد عينة الدراسة على جميع الفقرات التي تعزى لتسمية تدريج ليكرت (وصف - درجة - نسبة).
وتكونت عينة الدراسة من (382) فردًا، قاموا بالاستجابة على مقياس يتكون من (10) فقرات، بثلاث طرق مختلفة لتسمية تدريج الاستجابات حسب طريقة ليكرت، وذلك بعد التحقق من ثباته وصدقه.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم الإجابة عن السؤالين التاليين:
1) هل يوجد تفاوت دال إحصائيًا بين تكرارات أو نسب الاستجابات الخمس لدى أفراد عينة الدراسة يعزى لطريقة تسمية تدريج ليكرت (وصف - درجة - نسبة)؟
2) هل توجد فروق دالة احصائيا بين المتوسطات الكلية لدرجات أفراد عينة الدراسة على جميع الفقرات تعزى لتسمية تدريج ليكرت (وصف - درجة - نسبة)؟
وتم تحليل البيانات باستخدام التكرارات والنسب المئوية واختبار مربع كاي وتحليل التباين ذو القياسات المتكررة. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها ما يلي:
- أن الطريقة الأولى (الطريقة الوصفية لتسمية مستويات تدريج ليكرت) جذبت أفراد العينة للاستجابة بالتسميتين أو الاستجابتين (موافق بشدة، موافق) وهما الاستجابتين التي تقابلا أعلى درجتين في الدرجات المقابلة للتسميات أو الاستجابات.
- أن الطريقة الثانية (طريقة تسمية مستويات تدريج ليكرت بالدرجات) جذبت أفراد العينة للاستجابة بالتسمية أو الاستجابة (5) وهي الاستجابة التي تقابل الدرجة الوسطى أو وسيط الدرجات المقابلة للتسميات أو الاستجابات.
- أن الطريقة الثالثة (طريقة تسمية مستويات تدريج ليكرت بالنسب) جذبت أفراد العينة للاستجابة بالتسميتين أو الاستجابتين (غير موافق، غير موافق بشدة) وهما الاستجابتين التي تقابلا أدني درجتين في الدرجات المقابلة للتسميات أو الاستجابات.
Abstract: Based on the familiarity hypothesis, respondents are affected while using response categories in answering surveys. This may affect the research findings where alternative scales such as, "strongly disagree- strongly agree", or percentages are used to obtain response. This study explores the impact of using three different Likert Scale labeling on the participants' responses to questionnaire items. The study explored whether there are statistically significant differences in the responses of the participants attributed to the Likert Scale labeling (on three option types: description - scores - percentage). It also calculated whether there is a correlation between the responses and the type of Likert scale labeling (description - scores - percentage). The questionnaire used was administered thrice using the three different Likert Scale labeling methods.. In the first, the items were answerable with the alternatives, (strongly agree into strongly disagree), in the second, the questionnaire items were answerable with scores (from 0 to 10), and the third version provided participants with items answerable in percentages (0% into 100%). The questionnaires were administered to 382 participants. Findings showed that the average scores of the respondents are more inflated in the case of description label of the Likert Scale compared to the scores and percentages labelling. Similarly, the mean scores of the respondents are more inflated in the case of using scores label of the Likert Scale compared to the third method (percentages label of the Likert Scale). Based on the mean values, the study recommends using the scores labeling of the Likert Scale as in this case the respondents are the most careful in choosing an appropriate option for their responses.