Title Al-Kisa’i's (d. 189/ 805) Reading by Tradition Indicative Study
الباحث الرئيس رضوان رفعت احمد البكري
التخصص: القراءات
التخصص الدقيق:
المستخلص: تهدف الدراسة إلى فحص قراءة الكسائي لمعرفة هل يوحي بناؤها بأنّها قائمة على اتّباع الأثر أو على الاختراع بالرأي، وذلك لتخرج بنتيجةٍ مستمّدة من الواقع في مسألة عناية المتقدّمين باتّباع الأثر، وتسلّط الضوء بمنهجٍ جديدٍ على إحدى المراحل المبكرة في تاريخ القراءات القرآنية. سلكت الدراسة منهج الاستقراء النقدي، من خلال استقراء قراءات الكسائي الفرشيّة، وتصنيفها بحسب مخالفته أو موافقته لِـمَن تقدّمه من القراء العشرة، وذلك بحسب الوارد في طيبة النشر لابن الجزري في باب فرش الحروف، ثم استقراء قراءات المتقدّمين الموافقة للكسائي فيما خالف فيه من تقدّمه من القراء العشرة، وذلك من خلال مصادر مخصوصة اختيرت بشكلٍ نقديّ. ثم سلكت الدراسة المنهج التحليلي والاستدلالي للنظر في احتمال وقوف الكسائي على قراءات من تقدّمه فيما وافق قراءته. وتوصّلت الدراسة إلى وجاهة القول بأنّ قراءات الكسائي الفرشيّة مبنيّة على اتّباع الأثر وعدم الاختراع بالرأي، وأنّ معيار اتّباع الأثر لم يكن وليد آراء المتأخرين كابن مجاهد. فعالجت الدراسة جانبًا من مسألة اتّباع الأثر عند المتقدّمين بمنهجٍ مختلفٍ، يبتعد عن المعالجة التنظيرية المجرّدة قدر الإمكان، ويشتبك مع واقع قراءات الكسائي مباشرة، ممّا يسهم في ترشيد الخلاف في هذه المسألة، ويؤسّس لنتائج علميّة يمكن الاعتماد عليها عند دراسة سائر جوانب تاريخ القراءات.
Abstract: The study aims at investigating Al-Kisa’i’s reading in order to know whether its structure suggests is based on Athar [tradition or precedented readings] or invention by reason, with purpose to come out with a result based on the reality in the issue of earlier scholars concern for Athar. It, as well, focus on through a new methodology on one earlier stage of Qur’anic readings’ history.
The study adopted the critical inductive method by induction of Al-Kisa’i’s variant readings and classification of the same based on agreement or difference with With his predecessor from the ten readers, according to what was mentioned in Tayyibat al-Nashr by Ibn Al-Jazari, chapter “Farsh al- ?ur?f”. Thereafter, the study reflects on induction of the earlier readings agreed with Al-Kisa’i when he differs from his predecessor from the ten readers; this is conducted through special resources that are critically selected. The study then uses the inducitve and analytical method to investigate if Al-Kisa’i might consider the earlier readings in the areas that are consistent with his reading.
The study found that it is valid to say that Al-Kisa’i’s variant readings are based on tradition, not on reason, and that the criteria of follownig the tradition was ancient, not established by later scholar such as Ibn Mujahid.
The study addresses an aspect of the qustion of reading by athar in the time of earlier scholars in Qiraat, with a different approach, away from the purely theoretical approach as much as possible, and engages directly with the reality of Al-Kisa’i’s readings, which contributes to settling the controversy in this question and establishes scientific findings which can be relied upon when studying the Qur’anic reading's history.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: مجلة الجامعة الإسلامية للعلوم الشرعية