البحث المتقدم

منهج الشيخ ابن عثيمين في توجيه القراءات سورة البقرة أنموذجاً

Title The approach of Sheikh Ibn Uthaymeen in directing the readings Surat Al-Baqarah as a model

الباحث الرئيس
التخصص: التفسير وعلوم القرآن
التخصص الدقيق: تفسير
المستخلص: الحمد لله وحده، والصلاة والسلام على من لا نبي بعده، وبعد: فهذا بحث تناولت فيه منهج الشيخ ابن عثيمين (1421ه) –رحمه الله- في توجيه القراءات، اقتصرت فيه على تفسير سورة البقرة، إذ وجدت فيه المادة الكافية التي تبرز شيئاً من منهجه، وقمت فيه بتوثيق القراءات التي نقلها، وإحالة ما ذكره من التوجيهات إلى عدة مصادر. وقد صدرت البحث بمقدمة وثنّيت بالتمهيد، وذكرت في التمهيد عناية الشيخ ابن عثيمين بهذا العلم الشريف، وبعض الملامح العامة المتعلقة بالقراءات عند الشيخ. ثم قسمت البحث إلى أربعة مباحث، تحدثت في الأول عن التوجيه النحوي عند الشيخ ونقلت فيه 13 مثالاً، وفي الثاني عن التوجيه اللغوي ونقلت فيه 22 مثالاً، وقد تنوع منهج الشيخ في التوجيه داخل هذا النوع، فتارة يذكره على أنه خلاف لفظي من جهة اللغة فقط دون ذكر الفروق بين المفردات، وتارة يوجه القراءات باعتبار أنها بمعنى واحد، وتارة يوجه القراءات بذكر الفروق اللغوية بينها مع الإشارة إلى التكامل الدلالي بين القراءتين، وتارة يوجه القراءات بذكر الفروق اللغوية بين المفردات فقط، وفي المبحث الثالث نقلت مثالاً واحداً للتوجيه الصرفي، وفي المبحث الرابع تحدثت عن التوجيه البلاغي وعناية الشيخ بعلم البلاغة تنظيراً وتطبيقاً، ونقلت مثالين للتوجيه البلاغي، وجعلت المبحث الخامس والأخير للتوجيه بالرسم، ونقلت فيه مثالاً واحداً أشار فيه إلى هذا المعنى. ثم خاتمة وذكرت فيها أهم النتائج والتوصيات. ثم وضعت قائمة المصادر والمراجع. والحمد لله أولاً وآخراً.
Abstract: This is a research in which I dealt with the approach of Sheikh Ibn Uthaymeen (1421 AH) - may God have mercy on him - in directing the readings, in which I limited myself to the interpretation of Surat Al-Baqara, as I found in it sufficient material that highlights something from his approach, and in it I documented the readings that he transmitted, and referred what he mentioned of directions to several sources. The research was issued with an introduction and was followed by the preface, and I mentioned in the preface the care of Sheikh Ibn Uthaymeen with this noble knowledge, and some general features related to the readings of the Sheikh. Then I divided the research into four topics, I talked in the first about the grammatical guidance of the sheikh and quoted 13 examples in it, and in the second about the linguistic guidance and quoted 22 examples in it, and the sheikh’s approach in guidance varied within this type, so he mentioned it as a verbal disagreement in terms of language only Without mentioning the differences between the vocabulary, and sometimes he directs the readings considering that they have one meaning, and sometimes he directs the readings by mentioning the linguistic differences between them with reference to the semantic integration between the two readings, and sometimes he directs the readings by mentioning the linguistic differences between the vocabulary only, and in the third topic I quoted one example of morphological guidance, and in the topic Fourth, I talked about rhetorical guidance and the sheikh’s care for the science of rhetoric in theory and application, and I quoted two examples of rhetorical guidance, and made the fifth and final topic of guidance by drawing. I quoted one example in which he indicated this meaning. Then a conclusion in which I mentioned the most important findings and recommendations. Then a list of sources and references was developed.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: مجلة كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور - جامعة الأزهر
دار النشر:
سنة النشر: 2023
تحويل التاريخ