البحث المتقدم

العقل في الإسلام: منزلته، ومجالاته، وعلاقته بالنقل

Title The reason in Islam: its position, Domain, and Relationship to Revelation

الباحث الرئيس
التخصص: العقيدة
التخصص الدقيق: العقل والنقل
المستخلص: يهدف البحث إلى بيان منزلة العقل ومجالاته في الإسلام في ضوء نصوص الكتاب والسنة، وتحرير علاقة العقل بالنقل الصحيح، مع مناقشة "القانون الكلي" الذي أسسه الرازي، وبيان أسسه التي يعتمد عليها. وقد اعتمد الباحث على المنهج الوصفي والتحليلي غالبًا، وكان يسلك في بعض المباحث المنهج الجدلي على حسب طبيعة المسألة، وظروفها، ومقتضياتها. وقد تبين من خلال البحث أن للعقل منزلة جليلة في الإسلام فهو أساس التكليف، ومناط الأهلية، وأحد الضرورات الخمس التي جاء الإسلام بحفظها ورعايتها. ومع ذلك فإن الله قد جعل للعقل حدا في الاستنباط إليه لا تتعداه، فليس من مجالاته الغيبيات كحقائق أسماء الله وصفاته، وحقائق يوم القيامة. كما أنه عاجز عن الوقوف على أسرار العبادات المحضة. والحق أن موقع العقل من الوحي كمنزلة البصر من نور الشمس، فإن اتصل بالعقل نور الوحي، اهتدى، وإلا تخبط في ضلالات ومتاهات لا طائل من ورائها، فالتعارض بين العقل الصريح والنقل الصحيح، غير متصور أصلا. وإذا ادعى أحد ذلك، فلا يخلو من أربعة أمور: إما فساد في العقل، أو عدم صحة النقل، أو سوء فهمه، أو عدم التفريق بين محارات العقول ومحالات العقول.
Abstract: This research aims to clarify the position of reason and its domain in Islam in view of the Qur'an and Hadith and to outline the concept of the relationship of reason and Authentic Revelation, by examining the "al-Qānūn al-Kullī" conceptualized by al-Rāzī, as well as the primary explanation of its guidelines. The researcher used descriptive methods of analysis, and in some circumstances use dialectical methods according to the nature of the problem, its circumstances, and implications. The results show that reason has a great position in Islam, because it is the basis of taklīf, the criteria (benchmark) of eligibility, and is one of the five necessities that Islam came to preserve and maintain it. Nevertheless, Allah has set limits for reason in istinbāṭ that cannot be exceeded, so that it does not belong in his domain: the imperceptible realm such as the nature of Allah's names and attributes, as well as the nature of the day of resurrection. He was also unable to reveal the underlying reason for pure worship. In fact, the position of reason in relation to revelation is like the position of sight in relation to the light of the sun, if it is in line with the light of revelation then it will be guided, otherwise, it will sink into error and confusion that ends in things that are not useful. Originally, the contradiction between common sense and valid Authentic Revelation is impossible. However, if anyone claims this, It is not without four possibilities: wrong thinking, the invalid narration of Revelation, misunderstanding of Authentic Revelation itself, or failure to distinguish between the ability of reason and its limits.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: البصيرة: مجلة الدراسات الإسلامية
دار النشر: مركز البحوث وخدمة المجتمع (P3M) المعهد العالي للدراسات الإسلامية واللغة العربية بماكسر (STIBA)
سنة النشر: 2021
تحويل التاريخ