البحث المتقدم

جهود عبد الرزاق الصاعدي في الدرس اللغوي

Title The Efforts of Abdur Razzāq Al-Saa‘idī in Linguistic Lesson

الباحث الرئيس حمد طالع رشيد العلوي
التخصص: اللغويات
التخصص الدقيق:
المستخلص: يُعدُّ التَّجديد في تناول العُلوم والتَّغيير في مَناهج تَلقّيها مع تَنوُّع الأدوات؛ من الأمور الواضحة في جهود عبدالرزاق الصاعديّ في الدَّرس اللغوي، ولذلك تَعدَّدت طرائق التَّصنيف والتأليف لديه، تبعًا لتنوُّع أدواته وتطوُّرها مسايرةً لتقدُّم العلوم ووسائلها في العصر الحديث. ويَسعى هذا البحثُ إلى عَرضِ نِتاجه اللغوي وإبرازه من خلال تَتبُّع مؤلّفاته اللغويّة في المعاجم العربيّة والتراث اللغوي واللهجات المعاصرة والتّصريف، وأبحاثه الأكاديميّة المطبوعة، كما يركّز على بيانِ جُهودِه ومبادراته في تطوير الدرس اللغويّ من خلال مسيرة أكثر من ثلاثين سنة في الوسط الأكاديميّ، ويُسلّط الضوءَ على رَوافِد المعرفة القديمة والحديثة التي سَلَكها في سبيل خدمة العربية. كما يحاول البحثُ مناقشة بعض قضايا الدرس اللغوي المعاصر، التي تَبنّاها عبدالرزاق الصاعدي أو أثارها؛ فكان لها صدًى بين المشتغلين في علوم اللغة، بين مؤيّدين وآخرين منتقدين. بالإضافة إلى عَرْض جميع تَطَلّعاته وآماله التي تستهدف رَبط العربيّة بواقع أهلها اليوم؛ إحياءً لها، وإبقاءً لألفاظها ومدلولاتها. وقد التزمَ البحثُ بسِمات البحث العلميّ وعناصره، واتّخذَ المنهجَ التاريخيَّ، الوصفيَّ، التعليليّ -في بعض جوانبه- طريقةً له في عرض هذه الجهود اللغوية ومناقشتها. وقد وقفَ من خلال مباحثه على نتائج مهمة، حيث ارتكزَ عطاءُ الصّاعديّ -في الدرس اللغويّ- انطلاقًا من اهتمامه بالتراث العربيّ اللغويّ، والتأصيل الأمثل لمسائله، مع الانفتاح على مستجدّات هذا العِلم واستحسان التجديد فيه، وقبول فَرَضية المقارنة تَبعًا لمصلحة اللغة العربيّة ومستخدميها. ولأنّ هذا البحث بمثابة إشارات حول جهود عبدالرزاق الصاعدي؛ فإني أوصي بتناول جميع ما كتبه في العربيّة والدرس اللغويّ، ودراسة ذلك دراسةً مُستفِيضة، باستقصاء أدقّ وتحليل أعمق، فمضمون كلّ مبحثٍ من المباحث يمثّل حَلقةً من حلقات الدرس اللغويّ القديم والمعاصر.
Abstract: Modernization in the discussion of knowledge and transformation in the methods of its study with diverse tools; is one of the apparent issues in the efforts of Abdur Razzaq Al-Saa‘idī in the linguistic lesson. This is why he employs various methods of writing and authorship, in line with the diversity in tools and their development, in keeping with continuous progress in knowledge and its means in the modern era. This research aims at introducing his linguistic output and showcasing it through a survey of his linguistic works on Arabic lexicon, linguistic heritage, contemporary dialects, morphology and his published academic researches. Also, it focuses on explaining his efforts and initiatives in developing linguistic lessons within the gamut of a journey of more than thirty years in the academic setting. The research will also shed light on the sources of knowledge, whether of the past or the present, upon which he relied in serving Arabic. Also, the research tries to discuss some of the issues of the contemporary linguistic lesson, adopted or raised by Abdur Razzāq Al-Saa‘idī, which has gained resonance among the scholars of the sciences of language, between supporters and critics. In addition to displaying all his aspirations and hopes aimed at linking Arabic with the reality of its speakers today, to revive it and to preserve its words and their meanings. The research followed the conventional features and elements of scientific research, and adopted the historical, descriptive, and explanatory methodology - in some respects - as a way for it to present and discuss these linguistic efforts. The research, through its discussion, arrived at certain significant findings, as Al-Saa‘idī's academic output is centered- in the linguistic lesson - on the basis of his interest in the Arab linguistic heritage, and the exemplary establishment of its issues, with openness to the developments in the field and the quest for its modernization, and acceptance of the hypothesis of comparison for the interest of Arabic language and its speakers. And because this research is meant to be a brief highlight of the efforts of Abdur Razzāq Al-Saa‘idī, I recommend that all what he wrote on Arabic and the linguistic lesson be addressed, and that this is thoroughly studied, with more focused investigation and deeper analysis, as the content of each topic of the research represents an episode of the ancient and contemporary linguistic lesson.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: مجلة الجامعة الإسلامية لعلوم اللغة العربية وآدابها
دار النشر:
سنة النشر: 2020
تحويل التاريخ