البحث المتقدم

العامي والضوابط الشرعية في تحصيل الفتوى دراسة فقهية مقارنة

Title The Questioner And the issue of legal fatwa and the guidelines of obtaining it

الباحث الرئيس عبدالله محمد عبدالوهاب العقيل
التخصص: الفقه
التخصص الدقيق: الفقه المقارن
المستخلص: من الموضوعات المهمة في الشريعة موضوع الفتوى الشرعية وطرق تحصيلها، وعلاقة المفتي بالمستفتي وضوابط ذلك، فإن العلم الشرعي دين، والمستفتي يجب عليه أن يحتاط لدينه فلا يأخذ الفتوى عمن يعرف وعمن لا يعرف، وفي الوقت الحاضر مع توفر وسائل التواصل الحديثة سهل الوصول للفتوى وتساهل الناس فيها، فلربما أخذ العامّي حكم نازلته من الإنترنت، إما استفتاءً لمن ينتسب للعلم الشرعي، أو عن طريق ما يجده مدوَّناً في المنتديات والمواقع ذات الطابع الشرعي، أو عبر مواقع التواصل الاجتماعي، دون التنبه لأحوال المفتي والمستفتي والظروف المحيطة بتلك الفتوى. من الموضوعات المهمة في الشريعة موضوع الفتوى الشرعية وطرق تحصيلها، وعلاقة المفتي بالمستفتي وضوابط ذلك، فإن العلم الشرعي دين، والمستفتي يجب عليه أن يحتاط لدينه فلا يأخذ الفتوى عمن يعرف وعمن لا يعرف، والبحث يعالج الأخطاء الشائعة في طرق الاستفتاء التي يمارسها بعض العوام، ويبيِّن الطرق السليمة في كيفية الاستفتاء. خطة البحث: يتكون البحث من مقدمة تمهيد ومبحثين المبحث الأول: العامّي وتحصيل الفتوى ضوابط شرعية: وفيه ستة مطالب: المبحث الثاني: المفتي وتصدير الفتوى، ضوابط شرعية: وفيه ثلاثة مطالب: الخاتمة: وتحتوي على النتائج والتوصيات منهج البحث: درست طرائق استفتاء العوام للمفتين بتتبع كلام أهل العلم من مظانه ككتب الفقه وشروح الأحاديث وكتب الأصول وأدب المفتي والمستفتي وربطها بالأدلة الشرعية النقلية ما أمكن، ثم الحكم على صحة الطريقة من عدمها، وما يجوز منها وما لا يجوز، وعزوت الآيات القرآنية للمصحف الشريف بذكر اسم السورة ورقم الآية، خرجت الأحاديث والآثار من مظانها الواردة في البحث، والحكم عليها من خلال كلام أهل العلم، وعرفت بالمصطلحات والكلمات الغريبة الواردة في البحث.، ثم وضعت خاتمة في آخر البحث تشتمل على أهم النتائج والتوصيات وتوصلت بالبحث إلى النتائج التالية: • عظم شأن الفتيا وخطرها، ومدى تأثيرها في حياة الناس. • الضوابط التي ذكرها الفقهاء في الفتيا هدفها الرئيسي صيانة جانب الشريعة عن القول على الله بلا علم. • أن لفظ العامّي يشمل كل من ليس بمجتهد، فالذي يصلح للفتيا هو المجتهد سواء قلنا المجتهد المطلق، أو المجتهد في المذهب. • لا يجوز استفتاء من جهلت حاله. • إذا تكررت الحادثة التي استفتى العامّي عنها وحدثت له مرة ثانية، فإن كان العهد قريباً، فلا يلزمه الاستفتاء مرة أخرى؛ لندرة تغير العرف في الزمن القريب، وأما إن بعُد الزمان ومضت مدة يتغير في مثلها العرف فيلزمه أن يستفتي مرة أخرى • أن المفتي لا يجب عليه إخبار المستفتي برجوعه عن الفتوى إذا كانت فتواه الأولى باجتهاد سابق، ولكن يجب ذلك إذا كانت فتواه الأولى مخالفة لصريح الكتاب والسنة. • عدم التزام أعضاء اللجنة الدائمة بالمذهب، بل اتباع ما صح من الأدلة. • المجتمع السعودي بفضل الله ليس لدية لوثة التعصب المذهبي، بل لا يهتم بقضية التمذهب.
Abstract: One of the important topics in Shar’iah is the issue of legal fatwa and the methods for obtaining it, the relationship between the mufti and the questioner and the guidelines for that, because the Shar’iah knowledge is religion, and the questioner must take care of his religion so that he does not take fatwa from those who know and those who do not know. In the present time, with the availability of the modern means of communication, it is easy to access fatwa and people are being lackadaisical about it, the commoner might have taken the ruling on his predicament from the internet, either as by seeking legal rulings for someone who associates with the Shar’iah knowledge, or through what he finds recorded in forums and websites with Shar’iah features, or through social media, without paying attention to the conditions of the mufti, the questioner and the circumstances surrounding that fatwa. One of the important topics in Shar’iah is the issue of legal fatwa and the methods for obtaining it, the relationship between the mufti and the questioner and the guidelines for that, because the Shar’iah knowledge is religion, and the questioner must take care of his religion so that he does not take fatwa from those who know and those who do not know, and the research deals with the common mistakes in the methods of seeking fatwa practiced by some commoner, and it illustrates the correct methods for seeking fatwa. Research Plan: The research consists of an introduction, preface and two chapters. The first chapter: the commoner and obtaining of fatwa, shar’iah guidelines: It contains six topics: The second topic: The Mufti and issuing of fatwa, shar’iah guidelines: It contains three topics: Conclusion: It contains results and recommendations Research Methodology: I studied the methods of the general public in seeking fatwas from the muftis by tracing the words of scholars from its sources, such as books of jurisprudence, commentaries on hadiths, books of fundamentals of jurisprudence(Usul), ethics of the mufti and the questioner, and linking them to the scriptura; shar’iah evidences as possible, then judging whether the method is correct or not, and what is permissible and what is not permissible, and I attributed the Quranic verses to the Noble Qur’an by mentioning the name of the surah and the number of the verse, the hadiths and the sayings of the predecessors were attributed to their sources mentioned in the research, and they were judged based on the words of the scholars, and I defined the strange terms and words mentioned in the research. Then I put a conclusion at the end of the research that includes the most important results and recommendations. The research arrived at the following results: The greatness and danger of fatwa, and the extent of their influence on people's lives. The guidelines mentioned by the jurists in the fatwa are mainly aimed at preserving the aspect of shar’iah from saying something about Allah's religion without knowledge. The term commoner includes everyone who is not a mujtahid, so who is suitable for issuing fatwas is the mujtahid, whether he is a normal mujtahid, or the mujtahid of the madhhab. It is not permissible to seek fatwa from whom ignorant situation is unknown. If the incident that the commoner asked about is repeated and happened to him a second time, and if the time frame was close, then he does not have to seek fatwa again; due to the rarity of custom change in short time, and if after a long time and a period has passed in which the custom changes, then he must seek the fatwa again The mufti does not have to inform the questioner about his withdrawal from the fatwa if his first fatwa was with previous diligence, but that is required if his first fatwa was contrary to the explicit statement of the book and the Sunnah. Non-adherence of members of the permanent committee to the doctrine, but rather to follow the correct evidence. Saudi society, by the grace of Allah, does not have the stain of sectarian fanaticism, but rather does not care about the issue of sectarianism.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بجامعة الأزهر - الاسكندرية
دار النشر:
سنة النشر: 2020
تحويل التاريخ