البحث المتقدم

واقع برنامج الإعداد التربوي لطلاب المنح بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة.

Title : The reality of the educational preparation program for scholarship students at the Islamic University of Madinah.

الباحث الرئيس عبداللطيف محسن سليمان العريني
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: أصول التربية
المستخلص: وقد هدفت الدراسة إلى تعرف واقع برنامج الإعداد التربوي لطلاب المنح بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة في الجانب الأكاديمي، والجانب الإداري، واستخدم الباحث المنهج الوصفي للدراسة، وكانت أداة الدراسة هي الاستبانة وقد تكونت من (28)معيار موزعة على جانبين الجانب الأكاديمي، والجانب الإداري ، وقد تكونت عينة الدراسة من (72) طالباً، وتوصلت الدراسة إلى نتائج كان من أبرزها في معايير الجانب الأكاديمي أن أساليب التقويم (الاختبارات) تتصف بالموضوعية، ، أما في معايير الجانب الإداري فكانت مناسبة توقيت المحاضرات اليومية للطلاب ، كما توصلت الدراسة إلى أنه لا توجد فروق تعود لاختلاف المستوى الدراسي أو القارة التي ينتمي اليها الطالب ،بينما توجد فروق تعود لاختلاف الكلية التي يدرس بها الطالب ،وقد أوصت الدراسة بإعادة تصميم مقررات برنامج الإعداد التربوي، بما يضمن تنويع طرق التدريس المستخدمة، وتحديث الأنظمة واللوائح المحفزة على استخدام أعضاء هيئة التدريس للوسائل التعليمية، كما أوصت بإعادة النظر في إجراءات الترشيح للبرنامج، بما يضمن الإنتها منها قبل بداية البرنامج بوقت كاف.
Abstract: The study aimed to identify the academic and the administrative reality of the educational preparation program for scholarship students at the Islamic University of Medina, the researcher used the descriptive approach for the study, and the study tool applied was the questionnaire and it consisted of (۲۸) criteria distributed over the two sides of the academic and the administrative aspect, The study sample consisted of (۷۲) students, and the study arrived at results, the most prominent of it in the academic aspect criteria is that the evaluation methods (the exams) are characterized with objectivity, while in the administrative aspect criteria, it was appropriate to schedule the daily lectures for students, as the study concluded that there are no differences due to the different level of study or the continent to which the student belongs, while there are differences due to the difference in the faculty in which the student is studying, and the study recommended redesign of the educational preparation program courses, to ensure the diversification of the teaching methods used, and update the rules and regulations that motivate the teaching staffs to teaching methods, it also recommended reconsidering the nomination procedures for the program, in a way that guarantees completion of the program before the start of the program in sufficient time.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: المجلة الدولية التربوية المتخصصة
دار النشر:
سنة النشر: 2020
تحويل التاريخ