البحث المتقدم

معوقات البحث النوعي في التربية من وجهة نظر طلاب الدراسات العليا بقسم التربية بالجامعة الاسلامية بالمدينة المنورة

Title Obstacles to Qualitative Research in Education from the Perspective of Postgraduate Students in the Department of Education, Islamic University of Madinah.

الباحث الرئيس عبداللطيف محسن سليمان العريني
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: أصول التربية
المستخلص: هدفت الدراسة الى تعرف ابرز معوقات البحث النوعي من وجهة نظر طلاب الدراسات العليا بقسم التربية بالجامعة الاسلامية بالمدينة المنورة وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي في البحث ،كما استخدمت الاستبانة أداة للبحث ،وتكون عينة الدراسة والتي تمثل مجتمع البحث من جميع طلاب الدراسات العليا بقسم التربية والبالغ عددهم(170)طالباً ،وتوصلت الدراسة إلى نتائج كان من ابرزها : - أنه جاء في الترتيب الأول في محور المعوقات المرتبطة بالطالب : معوق (قلة الاطلاع على البحوث التي استخدمت المنهج النوعي)وبمتوسط(3,99) ،وجاء في الترتيب الأول في محور المعوقات المرتبطة بأعضاء هيئة التدريس معوق (قلة تشجيع أعضاء هيئة التدريس بالأقسام التربوية لاستخدام البحث النوعي)وبمتوسط(3,86) ،وجاء في الترتيب الأول في محور المعوقات المرتبطة بالمقررات معوق (لا تحتوي المقررات الدراسية على تدريبات كافية على إجراء البحث النوعي) وبمتوسط (3,91)،وفي محور المعوقات المرتبطة بالجانب الإداري جاء في الترتيب الأول معوق(قلة إلمام أعضاء المجالس العلمية المختصة بإجازة هذا النوع من البحوث بمنهجيات البحث النوعي) وبمتوسط (3,84) ، كما كشفت الدراسة عن أنه لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لاي من متغيرات الدراسة، وأوصت الدراسة بتشجيع طلاب الدراسات العليا بالأقسام التربوية على إجراء البحوث النوعية، وتضمين المقررات الدراسية المزيد من موضوعات البحث النوعي ،ونشر ثقافة البحث النوعي بين أعضاء المجالس الإدارية ذات العلاقة بإجازة هذا النوع من البحوث. . .
Abstract: The study was aimed Obstacles to Qualitative Research in Education from the Perspective of Postgraduate Students in the Department of Education, Islamic University of Madinah The researcher used the descriptive analytical method employing the questionnaire as a study tool. The research population consisted of all postgraduate students numbering (170) students in the Department of Education. the researcher attained some findings the most prominent of which are: Regarding the obstacles associated with the student, (lack of access to research that used the qualitative method) came with an average of (3.99) . In the perspective of obstacles associated with faculty members (lack of encouragement of the faculty members in the educational departments to use qualitative research came in the first place with an average of (3.86). In the perspective of obstacles related to the courses (the courses do not involve adequate training in conducting qualitative research) came in the first place with an average of (3.91) . Moreover, in the perspective of obstacles related to the administrative aspect (lack of awareness by members of the competent scientific councils about the approval of this kind of research by qualitative research methodologies) came in the first place with an average of (3.84) . The study also revealed that there are no statistically significant differences attributed to any of the study variables. Hence, it recommended encouraging postgraduate students in educational departments to conduct qualitative research, courses to include more topics on qualitative research, and to disseminate the culture of qualitative research among the members of the relevant administrative councils about the approval of this kind of researc
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: مجلة الجامعة الاسلامية للغة العربية والعلوم الاجتماعية
دار النشر:
سنة النشر: 1441
تحويل التاريخ