صعوبات التعبير الكتابي الوظيفي لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، طلاب معهد تعليم اللغة العربية بالجامعة الإسلامية أنموذجًا
Title Difficulties in functional writing expression for Arabic language learners who speak other languages. Students of the Institute of Teaching Arabic Language at the Islamic University of Madinah as a model.
الباحث الرئيس ابوبكر عبدالله علي شعيب
الباحثون المشاركون
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
التخصص الدقيق: مناهج وتعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها
المستخلص: هدف البحث إلى ما يلي: تحديد الصعوبات في التعبير الكتابي الوظيفي لدى الطلاب غير الناطقين بالعربية، ثم الكشف عن الأسباب التي تؤدي إلى هذه الصعوبات، واقتراح تصور مناسب لمعالجة هذه الصعوبات.
ولتحقيق أهداف هذا البحث اتبع الباحثان المنهج الوصفي التحليلي كونه الأقرب لطبيعة البحث، وذلك لوصف بيانات البحث وتحليل نتائجه.
صمم الباحثان أداة الاستبانة حيث أعدا قائمة بأهم مجالات التعبير الكتابي الوظيفي، وأيضا صمما اختباراً بهدف قياس مهارة التعبير الكتابي الوظيفي لدى طلاب المستوى الرابع في معهد تعليم اللغة العربية بالجامعة الإسلامية محط البحث، ومعرفة الصعوبات المحتملة من ثم إيجاد حلولاً لها، وذلك من خلال كتابة الرسالة الرسمية، وكان عنوانه رسالة موجهة من طالب إلى أستاذه يطلب منه إعادة اختبار أعمال الفصل في مادة القراءة بسبب غيابه لمرضٍ،
وقد توصل البحث إلى النتائج التالية:
1- أن أكثر الأخطاء كانت في الإملاء (35%)، وأقلها خطأ كانت في المجال الفني (10%) تقريباً.
2- اتضح أن هناك صعوبات تواجه طلاب معهد تعليم اللغة العربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة حيث إن الإملاء احتلت المرتبة الأولى في أعلى نسبة للأخطاء، وأدنى نسبة للصواب، ثم جاء مجال النحو الصرف في المرتبة الثانية، ثم يليه مجال التعبير.
3- توجد بعض الجنسيات مثل الصينية واليابانية والكورية يختلف النظام الكتابي في لغاتهم كلية عن النظام الكتابي في اللغة العربية، وهذا مما يزيد من صعوبة التعبير الكتابي عندهم فلابد من مراعاة ذلك عند وضع منهج للتعبير وعند تدريسهم.
4- وضع الباحثان تصور مقترح لمعالجة صعوبات التعبير الوظيفي الكتابي لدى طلاب معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة.
وفي ضوء ما توصل إليه البحث قدم الباحثان عددا من التوصيات والمقترحات.
الكلمات المفتاحية: صعوبات - التعبير الكتابي الوظيفي - متعلمو اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى - طلاب معهد تعليم اللغة العربية - الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة.
Abstract: Abstract:
The aim of the research is as follows: to identify the difficulties in the functional written expression of non-Arabic speaking students, then to reveal the reasons that lead to these difficulties, and to suggest an appropriate perception to treat these difficulties.
To achieve the goals of this research, the researchers followed the descriptive-analytical approach, being the closest to the nature of the research, to describe the research data and analyze its results.
The researchers designed a questionnaire tool by preparing :
A list of the most important fields of functional written expression. Also, they designed a test to measure the skill of functional written expression for students at the fourth level at the Institute of Teaching Arabic Language at the Islamic University, which is the focus of the research. Furthermore, knowing of potential difficulties and then finding solutions to them, by writing an Official letter with the title: Request to take re-examination (class test) because the student was absent due to sickness.
The research found the following results:
1- That most errors were in spelling (35%), and the lowest errors were in the technical field (10%) approximately.
2- It became clear that the students of the Institute of Teaching Arabic Language at the Islamic University of Madinah are facing difficulties, as dictation ranked first in the highest percentage of errors, while the lowest percentage of accuracy.
Moreover, the field of grammar and syntax came second, then followed by the field of expression.
3- There are some nationalities, such as Chinese, Japanese, and Korean. The written system differs entirely in their languages from the written system in the Arabic language, which makes it much difficult for them in written expression. It must be taken into account when developing a curriculum for expression and when teaching them.
4- The researchers developed a suggested vision to address the difficulties of written a functional expression among students of the Institute of Teaching Arabic Language to non-native speakers at the Islamic University of Madinah.
In light of the findings of the research, the researchers presented several recommendations and proposals.
Keywords: difficulties - functional written expression -Non-native Arabic language learners- students of the Arabic Language Teaching Institute - Islamic University of Medina.