تجربة تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها عند علماء العرب القدماء
Title The experience of teaching Arabic to non-native speakers among ancient Arab scholars
الباحث الرئيس ابوبكر عبدالله علي شعيب
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
التخصص الدقيق: مناهج وتعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها
المستخلص:
تناول الباحث تجربة تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بصورة عامة منذ العصر الجاهلي مروراً بالعصر الإسلامي والعصور الإسلامية الأخرى. ويتكون هذا البحث من قسمين:
القسم الأول: تحدث الباحث فيه عن اللغة العربية أهميتها وخصائصها ودوافع تعلمها، أما القسم الثاني: فتحدث عن تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها عند قدماء العرب حيث أورد نماذج من العصر الجاهلي وصدر الإسلام والمدارس النحوية مثل المدرسة البصرية والكوفية وغيرها، كما أورد نماذج من بعض علماء العربية أمثال سيبويه وابن جني وابن خلدون. ثم خاتمة ذكر فيها الباحث أن للعرب القدماء تجاربهم وطرقهم في تدريس اللغة العربية للناطقين بغيرها.
Abstract:
The researcher examined the experience of teaching Arabic to non-native speakers in general from the pre-Islamic era through the Islamic period and other Islamic ages. This research consists of two parts:
The first section: The researcher talked about the Arabic language, its importance, characteristics and motivations for learning it.
As for the second section: He talked about teaching the Arabic language to non-speakers among the ancient Arabs, Where he cited examples from the pre-Islamic era and at the forefront of the Islam, and also grammatical schools such as the "School of Basra " " School of Kufia " and others, as well as examples from some Arab scholars such as Sibawayh, Ibn Jinni and Ibn Khaldun.
The researcher mentioned at the conclusion that the ancient Arabs had their experiences and methods in teaching Arabic to speakers of other languages.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: مجلة جامعة جازان فرع العلوم الإنسانية