البحث المتقدم

إعداد الكتاب المدرسي لتعليم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى وتقويمه

Title Preparing and evaluating the textbook for teaching Arabic to speakers of other languages

الباحث الرئيس ابوبكر عبدالله علي شعيب
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
التخصص الدقيق: مناهج وتعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها
المستخلص: يعدّ الكتاب المدرسي الجيِّد من أهمّ دوافع التعلم فكلما كان وراء الدارس دافعية تستحثه، وحافز يشده إلى تعلم شيء ما كان ذلك أدعى إلى تمامه وتحقيق الهدف منه. ومن هنا فإنّ المربّين يوصون بالعناية بإعداده وتقويمه فيما بعد، هدف البحث إلى تحديد الشروط والمبادئ والكفايات اللازمة، والمواد التي ينبغي توافرها في الكتاب المدرسي للناطقين بغير العربية، وكيف نحلل ونقوِّم هذا الكتاب تحليلاً وتقويماً علمياً وليس انطباعياً. استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي. أظهرت النتائج أن الكتاب الجيِّد ينبغي أن تتوافر فيه شروطاً من أهمها: 1- الاهتمام بكل مهارات اللغة بصورة متوازنة إلى حد كبير، مع التركيز على مهارتي الاستماع والكلام في الدروس الأولى ومهارة القراءة والتعبير في الدروس التالية ومهارة القراءة في الدروس الأخيرة. 2- يستحسن أن تكون هناك خطة واضحة في تقديم الاختبارات والتقويم، والمواد التسجيلية المصاحبة يجب أن تكون واضحة الصوت، خالية من الأخطاء الصوتية، ومعبرة ويستحسن أن يكون المؤدي ذا صوت جميل. 3-الزمن المخصص للكتاب ينبغي أن يكون مناسباً. كما يستحسن أن تكون الصور أو الرسومات واضحة ومعبرة وملونة. 4- من حيث الإخراج يستحسن أن يكون من الحجم المتوسط حتى يسهل حمله وأن يثبت بمادة لا تكون سريعة التفكك، ويستحسن ألا يستخدم ورق يضر بالبصر. 5-يستحسن أن تكون مواد الكتاب من حوارات ونصوص وتدريبات واختبارات تشجع على التعلم الذاتي بما فيها من أنشطة ووسائل معينة. تجعل المتعلم نشط وغير سلبي. 6- يستحسن أن يتيح الكتاب الفرصة لربط الطالب بالثقافة العالمية والعربية وهي تلبي دوافع وميول الطلاب وذلك من خلال عرض ثقافة وبيئات المتعلمين الأفريقية والأسيوية والعالمية دون تعالٍ أو احتقارٍ للثقافات الأخرى.
Abstract: An excellent textbook is considered one of the most critical motivators of learning, whenever a learner is behind a motivation that motivates him and an incentive that attracts him to learn something, this leads to his completion and achieving his goal. Hence, educators recommend taking care of preparing a textbook and evaluating it later, the research aims to determine the conditions, principles, and necessary competencies, and the materials that should be available in the textbook for non-Arabic speakers, and how we analyze and evaluate this book as scientific and not impressionistic analysis and evaluation. The researcher used the descriptive-analytical method. The results showed that a good book should meet the following conditions: 1- Attention should be given to all language skills in a reasonably balanced way, focusing on the skills of listening and speaking in the first lessons, the skill of reading, expressing in the following lessons and the skill of reading in the last lessons. 2- There should be a clear plan in providing examinations and evaluations, and the accompanying recording materials must be precise in sound, free of vocal errors, and expressive, also the recorder should have a beautiful voice. 3- The time designated for the book should be appropriate. It is recommended that images or graphics be bright, expressive, and colourful. 4- In terms of output, it is desirable to be of medium size in order to be easy to carry and to be fixed with a material that is not rapidly disintegrating, and it is advisable not to use paper that damages vision. 5- It is recommended that the book materials include dialogues, texts, exercises and tests that encourage self-learning, including specific activities and means. It makes the learner active and non-passive. 6- The book should provide an opportunity to link the student with the global and Arab culture, and it meets the motivations and inclinations of students through presenting African, Asian and international learners and environments without the transcendence or contempt of other cultures.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: معهد الخرطوم الدولي للغة العربية
دار النشر: المجلة العربية للدراسات اللغوية
سنة النشر: 14
تحويل التاريخ
2025 AD
June
Mon
Tue
Wed
Thu
Fri
Sat
Sun