البحث المتقدم

ملامح الاقتصاد المعرفي المتضمنة في محتوى مقررات العلوم الشرعية في مشروع تطوير التعليم الثانوي بالمملكة العربية السعودية.

Title Features of the knowledge economy included in the content in the Curriculum of forensic science project to develop secondary education in the Kingdom of Saudi Arabia

الباحث الرئيس
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: تحليل المناهج التربوية
المستخلص: هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء ملامح الاقتصاد المعرفي المتضمنة والملامح التي ينبغي تضمينها في محتوى مقررات العلوم الشرعية بمشروع تطوير التعليم الثانوي بالمملكة العربية السعودية, ولتحقيق ذلك قام الباحث بتحليل محتوى مقررات العلوم الشرعية -عينة الدراسة- والتي تكونت من مقررات العلوم الشرعية الخاصة بالبرنامج المشترك وهي:(تفسير 1, حديث1, توحيد1,فقه1), وأعد الباحث لهذا الغرض أداة للدراسة صنف فيها ملامح الاقتصاد المعرفي والتي بلغ عددها(78) ملمحاً توزعت على سبعة مجالات رئيسية هي: (لتكنولوجيا, الاتصال, المعرفي, النمو الاجتماعي, النمو العقلي, الاقتصادي, الوطني), وتم التأكد من صدق الأداة وثباتها.كما قام الباحث بسؤال المختصين عن درجة كفاية هذه الملامح, وما الملامح التي ينبغي تضمينها في محتوى مقررات العلوم الشرعية في حالة كونها غير كافية. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: بلغ مجموع تكرارات ملامح الاقتصاد المعرفي المتضمنة في محتوى مقررات العلوم الشرعية (3138) ملمحاً, كان المجال المعرفي الأوفر حظاً منها حيث بلغت تكراراته(949) تكراراً, يليه مجال النمو الاجتماعي وبلغت تكراراته(713) تكراراً, يليه مجال الاتصال وبلغت تكراراته(661)تكراراً,يليه مجال النمو العقلي وبلغت تكراراته (512) تكراراً, يليه المجال الاقتصادي وبلغت تكراراته (166) تكراراً, يليه مجال التكنولوجيا وبلغت تكراراته(75) تكراراً, يليه المجال الوطني كأقل المجالات تضميناً حيث بلغت تكراراته(62) تكراراً. جاء مقرر الفقه(1) كأكثر مقررات العلوم الشرعية تضميناً لملامح الاقتصاد المعرفي حيث بلغ مجموع تكراراته(996) تكراراً , يليه مقرر الحديث(1) وبلغ مجموع تكراراته(865) تكراراً, يليه مقرر التوحيد(1) وبلغ مجموع تكراراته(742) تكراراً, يليه مقرر التفسير(1) وبلغ مجموع تكراراته(742) تكراراً. توصلت الدراسة إلى قائمة بملامح الاقتصاد المعرفي والتي ينبغي تضمينها محتوى مقررات العلوم الشرعية من وجهة نظر المختصين بلغت(27) ملمحاً. وقد انتهت الدراسة بمجموعة من التوصيات للقائمين على إعداد وتأليف مقررات العلوم الشرعية, وبرامج إعداد المعلمين, وللباحثين المهتمين بهذه الجوانب في الميدان التربوي.
Abstract: This study aimed to explore the features of the knowledge economy involved and the features that should be included in the content of the Curriculum of forensic science project to develop secondary education in the Kingdom of Saudi Arabia To achieve this, the researcher analyzed the content of the Curriculum of forensic science – the study sample – which consisted of the Curriculum of forensic science for the Joint Programme, namely: (interpretation 1; Hadeeth 1; unification ; jurisprudence 1;) and the researcher prepared a tool for the study classified the features of the knowledge economy and that this number (78) features divided into seven main areas: (The field of technology – The field of communication – The cognitive field - The field of social growth – The field of mental growth – The field of economic - The national field) have been confirmed the sincerity of the tool and its persistence as the researcher asking the appropriate about the degree of adequacy of these features and the features that should be contained in the content of the Curriculum of forensic science in case of not being enough, the study has found the following results: The total occurrences of the features of the knowledge economy contained in the content of the Curriculum of forensic science, (3118) features. The cognitive field most luckily of which its replication reached (949) followed by the field of social growth and its replication reached (713), followed by communication and its replication reached (661), followed by the field of mental growth and its replication reached (512), followed by the economic field and its replication reached (166), followed by the field of technology and its replication reached (75), followed by the national field as the least field included, its replication reached (62). The Jurisprudence curriculum (1) Came as the most curriculum of the forensic science involved in the features of knowledge economy where the total of its replication reached (996), followed by the curriculum of Hadeeth (1) A total of its replication reached (865), followed by the curriculum of unification (1) and its replication reached (742), followed by interpretation ( 1) A total of its replication reached (742). The study found a list of features to the knowledge economy, which should include the content of the curriculums of forensic science from the specialists point of view, that reached (27) features. The study concluded a set of recommendations for those in charge of the preparation of curriculums and the formation of forensic science curriculums and the preparation programs for teachers and researchers who interested in these aspects in the field of education.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: جامعة الأزهر
دار النشر:
سنة النشر: 2019
تحويل التاريخ