تقييم المعرفة اللغوية الإنجليزية لطلاب المنح الدراسية في الكليات العلمية والسنة التحضيرية في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة.
Title Assessing English Language Knowledge of the Scholarship Students in the Scientific Colleges and the Preparatory Year at the Islamic University of Madinah.
الباحث الرئيس عبدالله عبدالمحسن سعد العمري الحربي
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: المناهج وطرق التدريس
المستخلص: هدف هذا البحث إلى التعرف عمى مستوى المعرفة المغوية الإنجميزية لدى طلاب الكميات العممية والسنة
التحضيرية )طلاب المنح الد ا رسية( في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة. واقتصر البحث عمى التعرف عمى مستوى
الطلاب في معاني المفردات وقواعد المغة الإنجميزية. استخدم البحث المنهج الوصفي لتحقيق أهدافه، وطبق البحث
ثلاث أدوات لجمع المعمومات من المستهدفين: أختبار تحديد مستوى الطلاب في تحصيل المفردات وطبق عمى
96 ( طالبا، واختبار تحديد مستوى الطلاب في قواعد المغة الإنجميزية الذي شارك به ) 37 ( طالبا، واستطلاع لمتعرف (
عمى أ ري الطلاب حول برنامج تدريس المغة الإنجميزية في الجامعية الإسلامية واستجاب له ) 541 ( طالبا. كشفت
نتائج البحث أن متوسط درجات طلاب الكميات العممية في تحصيل مفردات المغة الإنجميزية هو ) 13.91 ٪(. كما
أظهرت النتائج أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية في تحصيل الطلاب لمفردات المغة الإنجميزية يعزى لمكمية التي
يدرس فيها الطالب )الدلالة= 000 ،.(. و أن هناك أيضًا فروق ذات دلالة إحصائية في تحصيل الطلاب لمفردات
المغة الإنجميزية يعزى لجنسية الطلاب )الدلالة= 007 ،.، سعودي )المتوسط( = 42.21 ، غير سعودي )المتوسط( =
64.39 (. كما كشف البحث أن متوسط درجات طلاب الكميات العممية في تحصيل قواعد المغة الإنجميزية هو
12.72 ( وهو أقل من تحصيل المفردات. ووجد أيضًا أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية في تحصيل الطلاب ٪(
لقواعد المغة الإنجميزية تعزى لجنسية الطلاب )الدلالة = 052 ،.، سعوديا ) المتوسط( = 42.33 ، غير سعودي
)المتوسط( = 93.93 (. وأجرى البحث مسحًا لعدد 541 طالبًا حول برنامج تعمم المغة الإنجميزية المقدم في الكميات
العممية بجامعة المدينة الإسلامية. أشارت نتائج الاستطلاع إلى أن الطلاب ا رضون بشكل عام عن البرنامج،
والمقرا رت والمواد التي يحتوي عميها مرضية لمطلاب أيضا. وأوصى البحث بمزيد من الد ا رسة لممعرفة المغوية
الإنجميزية لطلاب الكميات العممية بالجامعة الإسلامية تأخذ في إعتبارها مستوى الطالب الد ا رسي داخل الكمية.
Abstract: This research aimed to identify the level of English language knowledge among the students of scientific colleges and the preparatory year (scholarship students) at the Islamic University of Madinah. The research was limited to identifying students at the meanings of vocabulary and grammar of the English language. The researcher used a descriptive approach to achieve study goals. It applied three tools to collect information from the targeted sample; first, a test for determining the level of students in the achievement of vocabulary which applied to (69) students. Second, a test to determine the level of students in the English language grammar, (73) students took part. Third, a survey to get students’ opinions about the program of teaching English in the Islamic University. (145) students responded to this. The results of the research revealed that the average score for students of academic colleges in achieving English vocabulary is
there are statistically significant differences in students ’achievement of English language vocabulary due to the college in which the student is studying
(Sig. = .000). There are also statistically significant differences in students ’achievement of English vocabulary due to students’ nationality (Sig. = 003, Saudi (M) = 42.25, non-Saudi (M) = 84.76). The research also revealed that the average score for students of academic colleges in achieving English grammar is (52.32%), which is less than vocabulary achievement. It was also found that there were statistically significant differences in students 'achievement of English grammar due to the nationality of students (Sig. = .012 Saudi (M) = 42.77, non-Saudi (M) = 67.67). The researcher surveyed (145) students about the English language-learning program offered at the scientific colleges of the Islamic City University. The results of the survey indicated that students are generally satisfied with the program, courses, and materials. it contains are satisfactory to students as well. The researcher recommended more study of English language knowledge for students of the scientific colleges in the Islamic University, considering the student’s academic level within the college.