البحث المتقدم

فاعلية إستراتيجية "تحاور" في تنمية مهارات التعبير الكتابي الوظيفي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى

Title The effectiveness of the "Tahawur " strategy in developing functional written expression skills for Arabic language learners speaking in other languages

الباحث الرئيس خالد هديبان هلال الحربي
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
التخصص الدقيق: مناهج وطرق تدريس اللغة العربية لغير الناطقين بها
المستخلص: هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية إستراتيجية "تحاور"، وإعداد قائمة بمهارات التعبير الكتابي الوظيفي اللازمة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، والتعرف على مدى امتلاكهم لها. وتحدد مشكلة البحث في الأسئلة التالية: 1- ما مهارات التعبير الكتابي الوظيفي اللازمة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى ؟ 2- ما مدى توافر مهارات التعبير الكتابي الوظيفي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى ؟ 3- ما فاعلية إستراتيجية "تحاور" في تنمية مهارة التعبير الكتابي الوظيفي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى؟ ولتحقيق ذلك، أُعدَّت مجموعة من الأدوات هي: استبانة مهارات التعبير الكتابي الوظيفي اللازمة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، ثم صُمم برنامج مقدم في تدريس مهارات التعبير الكتابي وفقًا لإستراتيجية "تحاور"، كما صُمم اختبار مهارات التعبير الكتابي الوظيفي لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، وبعد التحقق من ثبات الأدوات وصدقها، شرع الباحث في التطبيق على عينة البحث المكونة من (32) طالبًا من طلاب المستوى الرابع بمعهد تعليم اللغة العربية بالجامعة الإسلامية في المدينة المنورة، واستخدم الباحث المنهج الوصفي والمنهج شبه التجريبي القائم على مجموعة واحدة، كما استخدم عدداً من الأساليب الإحصائية والمعالجات للوصول إلى نتائج البحث منها(المتوسط الحسابي، والانحراف المعياري، ومعامل ألفا كرونباخ، ومربع إيتا (²η)، والدلالة الإحصائية sig، والتكرارات والنسب المئوية، ومعامل السهولة والصعوبة، ومعامل التمييز، واختبار "ت" Paired-Sample T Test).وتمثلت أهم نتائج البحث في الآتي: 1- التوصل إلى قائمة بمهارات التعبير الكتابي الوظيفي اللازمة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى تضمنت (4) مهارات رئيسة انبثق عنها (21) مهارة فرعية. 2- نسبة توافر مهارات التعبير الكتابي الوظيفي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى كانت(06، 48٪) وهذه النسبة المئوية تعادل تقدير (ضعيف). 3- وجود فرق دال إحصائيًا، عند مستوى دلالة(0.05) بين متوسطي درجات المتعلمين في التطبيقين: القبلي، والبعدي في النتيجة الكلية للاختبار، لصالح التطبيق البعدي، وهذا يؤكد فاعلية إستراتيجية "تحاور" في تنمية مهارات التعبير الكتابي الوظيفي. وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها قدم الباحث بعض التوصيات والمقترحات. الكلمات المفتاحية: إستراتيجية "تحاور" - مهارات التعبير الكتابي الوظيفي – متعلمو اللغة العربية الناطقون بلغات أخرى.
Abstract: The aim of this current research is to identify the effectiveness of a strategy "Tahawur",And prepare a list of written skills which are necessary for non-native Arabic language learners, and to identify their availability. The research problem is defined in the following questions: 1. What are the necessary written function expressive skills for non-native Arabic language learners speaking in other languages? 2. What are the available written function expressive skills for non-native Arabic language learners speaking in other languages? 3. What is the effectiveness of a "Tahawur" strategy in developing the skill of functional written expressive among Arabic language learners who speak other languages? To achieve this, a set of tools were prepared which are: a questionnaire identifying necessary skills for non-native Arabic language learners to be able to use the written language codes to fulfil their needs, then a program presented in teaching written expression skills was designed in accordance to the strategy "Tahawur" also a test was designed for non-native Arabic language learners to determine whether they are be able to use the written language codes to fulfil their needs, after establishing this by utilising the tools with certainty and its trueness, the researcher proceeded to apply to the research sample consisting of (32) students from the fourth level students at the ‘Institute of Arabic Language’, at the Islamic University in Medinah. The researcher used the descriptive approach and the semi-experimental approach based on one group، he also used a number of statistical methods and analysis to reach the researched results، which includes: (the arithmetic mean, the standard aberrance, Alpha Cronbach coefficient, Eta square (²η), the statistical significance sig, repetitions and percentages، coefficients of easiness and difficulty، coefficient of discrimination، and test "T" "Paired-Sample T Test". The most important researched results were as follows: 1. Obtaining A list of the necessary skills of non-native Arabic language learners to be able to use the written language codes to fulfil their needs that emanated (4) main skills that gave rise to (21) sub-skills. 2. The available percentage of non-native Arabic language learners to be able to use the written language codes to fulfil their needs was (%48.06), and this percentage equals the grade of being (weak). 3. There is a statistically significant difference, at the level of significance (0.05) between the average levels of learners in the two applications: pre and post in the overall result of the test, in right of the post application, and this confirms the effective strategy "Tahawur" in developing necessary skills for non-native Arabic language learners to be able to use the written language codes to fulfil their needs. In the light of the findings, the researcher presented some recommendations and suggestions. Key words: strategy "Tahawur"- written written career skills - Arabic language learners who speak other languages.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: مجلة " تعليم العربية لغة ثانية" الصادرة عن مركز الملك عبد الله بن عبد العزيز الدولي لخدمة اللغة العربية
دار النشر:
سنة النشر: 2020
تحويل التاريخ